Πηγή Εικόνας: απε - μπε

«Ντεμπούτο» στον ρόλο του φορέα που θα συνδράμει το υπ. Υποδομών και Μεταφορών στην προσπάθεια ανάταξης και αναβάθμισης του σιδηροδρομικού τομέα, έκανε ήδη η μονάδα ωρίμανσης στρατηγικών έργων και συμβάσεων του Υπερταμείου (ΕΕΣΥΠ), το γνωστό μας PPF. Αξιοποιώντας την εμπειρία του από πλήθος πετυχημένων διαγωνιστικών διαδικασιών και αναθέσεων, σχεδόν 4 δις ευρώ, υπό τον κ. Παναγιώτη Σταμπουλίδη (Αναπληρωτή Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΕΕΣΥΠ, πρώην Εντεταλμένο Σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ, εκτελεστικό μέλος του ΔΣ και επικεφαλής της μονάδας PPF), ο φορέας ήδη έχει προωθήσει ενέργειες για 2+1 συμβάσεις, αξίας άνω των 65 εκατ. ευρώ, οι πρώτες εκ των οποίων έχουν ήδη υπογραφεί με την τρίτη να έχει τεθεί σε διαβούλευση (51,3 εκατ.).

Το πετυχημένο «παρελθόν» της μονάδας Project Preparation Facility – PPF, οι γρήγοροι ρυθμοί προόδου στις διαδικασίες, οδήγησαν την κυβέρνηση στο να της αναθέσει δέσμη έργων – παρεμβάσεων για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του σιδηρόδρομου, ύψους περίπου 1,3 δισ. ευρώ, στο πλαίσιο υλοποίησης του σχεδίου που εκπόνησε το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για τη δομική αναβάθμιση του δικτύου. Πρόκειται για κρίσιμα έργα υποδομών τα οποία φιλοδοξούν να εκσυγχρονίσουν το σιδηροδρομικό δίκτυο, αντιμετωπίζοντας χρόνιες παθογένειες. Στόχος είναι βέβαια να καταστούν ασφαλείς και αξιόπιστες οι εγχώριες μεταφορές.

Οι πρώτες συμβάσεις

Ηδη, λοιπόν, όπως αναφέρουν πληροφορίες της αγοράς, στις 4 Δεκεμβρίου 2025 υπεγράφησαν οι πρώτες συμβάσεις, η συνολική αξία ξεπερνά των οποίων ξεπερνά τα 14.000.000 ευρώ, του ευρύτερου έργου «Πρόγραμμα για τον εκσυγχρονισμό και την ασφαλή λειτουργία του ελληνικού σιδηροδρόμου», το οποίο η Κυβερνητική Επιτροπή έχει αναθέσει στη Μονάδα Στρατηγικών Συμβάσεων (PPF) του Υπερταμείου. Η νέα διοίκηση του ΟΣΕ, πλέον «Σιδηρόδρομοι Ελλάδας», από κοινού με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αξιοποίησαν τη δωρεά της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, ως Εντολοδόχου των τεσσάρων δωρητριών Τραπεζών (Τράπεζα Πειραιώς, Εθνική Τράπεζα, Eurobank, Alpha Bank) για την υλοποίηση των πρώτων δύο έργων που αφορούν στην αποκατάσταση και αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου του Δομοκού (ΣΔΔ) και καλύπτουν την αποκατάσταση της επιδομής και της υποδομής της ΣΔΔ, αλλά και την αποκατάσταση και αναβάθμιση των συστημάτων σηματοδότησης, τηλεπικοινωνιών και ηλεκτροκίνησης, μετά τις εκτεταμένες ζημιές που προκάλεσαν τα ακραία καιρικά φαινόμενα Daniel και Elias.

Η διαβούλευση για τα τεχνολογικά συστήματα

Την ίδια ώρα, από την ΕΕΣΥΠ διενεργείται δημόσια διαβούλευση για την «Προμήθεια συστήματος GSM-R με συναφής υπηρεσίες και φορητό εξοπλισμό για τα τμήματα της γραμμής Κιάτο-Ρίο, Τιθορέα-Δομοκός, Θεσσαλονίκη-Ειδομένη, Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα και Λάρισα-Βόλος», εκτιμώμενου ύψους 41,375 εκατ. ευρώ, πλέον ΦΠΑ 9,93 εκατ., άρα στα 51,3 εκατ. ευρώ και άνω. Επί της ουσίας πρόκειται για συστήματα τεχνολογικά και ραδιοκάλυψης GSM-R, με συναφείς υπηρεσίες και φορητό εξοπλισμό, με στόχο την κάλυψη σχετικών αναγκών και για την αναβάθμιση των επιπέδων ασφαλείας του ελληνικού σιδηρόδρομου.

Το μεγάλο «πακέτο» των 1,3 δις ευρώ

Με τον χρόνο να πιέζει, η κυβέρνηση βγάζει μπροστά την μονάδα ωρίμανσης συμβάσεων στρατηγικής σημασίας, υπό τον αναπληρωτή διευθύνοντα σύμβουλο του Υπερταμείου Παναγιώτη Σταμπουλίδη, ώστε να μην χαθούν ευρωπαϊκοί πόροι και να προχωρήσουν, όσο είναι αυτό εφικτό, κρίσιμα έργα με μοντέλο που μοιάζει με διαδικασία fast track των στρατηγικών επενδύσεων. Όπως παλιότερα έχει γίνει γνωστό, στο μεγάλο «πακέτο» διαγωνισμών και παρεμβάσεων, εκτιμώμενου ύψους 1,3 δις ευρώ, έχουν συμπεριληφθεί και οι παρακάτω αναβαθμίσεις:

– Της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής στο Τμήμα ΣΚΑ – Οινόη, προϋπολογισμού 245,750 εκατ. ευρώ με χρηματοδότηση από Connecting Europe Facility (CEF) 2021–2027 της Ε.Ε. και ενδεικτικό Χρονοδιάγραμμα 2024 – 2028.

– Της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής στο Τμήμα Πύθιο – Ορμένιo (Π.Ε. Έβρου) (Α’ φάση) με προϋπολογισμό 219,609 εκατ. ευρώ, χρηματοδότηση CEF και ενδεικτικό Χρονοδιάγραμμα 2024 – 2028.

– Της υποδομής της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας (τμήμα από Μουριές έως Προμαχώνα) για την εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης, προϋπολογισμού 167 εκατ. ευρώ, χρηματοδότηση CEF και χρονοδιάγραμμα 2024 – 2028.

– Του Προαστιακού Σιδηροδρόμου μεταξύ ΣΣ Κάτω Αχαΐας και ΣΣ Πύργου, προϋπολογισμού 100 εκατ. ευρώ, χρηματοδότηση από το πρόγραμμα Μεταφορές 2021 – 2027 και ενδεικτικό Χρονοδιάγραμμα 2026 – 2029.

– Του τμήματος γραμμής ανόδου και καθόδου από Χ.Θ. 354+267 (έξοδος Σ.Σ. Ζάχαρης) έως Χ.Θ. 368+096 (είσοδος Σ.Σ. Ευαγγελισμού) προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ και ενδεικτικό χρονοδιάγραμμα 2026 – 2027.

– Η Αναβάθμιση Σ/Δ και ETCS σε LEVEL 1 Baseline 3 στο τμήμα ΣΚΑ – Αεροδρόμιο, προϋπολογισμού 17 εκατ. ευρώ, ενδεικτικό χρονοδιάγραμμα 2026 – 2028.

– Της σιδηροδρομικής σύνδεσης Λιμένα Βόλου, Αερολιμένα Αγχιάλου και ΒΙΠΕ Αλμυρού, προϋπολογισμού 100,550 εκατ. ευρώ, με χρηματοδότηση από το πρόγραμμα Μεταφορές 2021 – 2027 και ενδεικτικό χρονοδιάγραμμα 2027 – 2030.

– Της εγκατάστασης ηλεκτροκίνησης στο τμήμα προαστιακού Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης από Πλατύ μέχρι Έδεσσα, προϋπολογισμού 70 εκατ. ευρώ, χρηματοδότηση από το πρόγραμμα Μεταφορές 2021 – 2027 και ενδεικτικό χρονοδιάγραμμα 2026 – 2029.

– Το έργο Global System for Mobile Communications – Railway (GSM-R) για τα τμήματα Τιθορέα – Δομοκός, Κιάτο – Ρίο, Θεσσαλονίκη – Ειδομένη, Λάρισα -Βόλος, Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα, προϋπολογισμού 45 εκατ. ευρώ και χρονοδιάγραμμα 2026 – 2030.

– Τα έργα συντήρησης σηματοδότησης και European Train Control System (ETCS) στα τμήματα Πλατύ – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας, ΣΚΑ – Οινόη, Οινόη – Τιθορέα, και Μεζούρλος – Πλατύ, Τρείς Γέφυρες – Αεροδρόμιο, Κιάτο – Αίγιο, προϋπολογισμού 28 εκατ. ευρώ και με χρονοδιάγραμμα 2026 – 2028.

– Της αποκατάστασης του σιδηροδρομικού σταθμού Δομοκού με προϋπολογισμό 22 εκατ. ευρώ και χρηματοδότηση στο πλαίσιο του Daniel με χρονοδιάγραμμα 2026-2027.

– Επεμβάσεις για την αναβάθμιση σιδηροδρομικών σταθμών (ανακαινίσεις στα γραφεία σταθμαρχών, στα κτίρια, εγκατάσταση συστημάτων live ενημέρωσης και μεγαφωνικής εγκατάστασης για ενημέρωση και προστασία επιβατών, τοποθέτηση φωτισμού, καμερών και συστημάτων κλιματισμού), προϋπολογισμού 15 εκατ. ευρώ και χρονοδιάγραμμα 2026 – 2028.