Πηγή Εικόνας: απε - μπε

της Τέτης Ηγουμενίδη

Μετά την κύρωση από τη Βουλή της σύμβασης μεταξύ Δημοσίου και αναδόχου, η μεταβίβαση της Εγνατίας Οδού στο νέο καθεστώς παραχώρησης θεωρείται ζήτημα ημερών. Η κυβέρνηση επιδιώκει το οικονομικό κλείσιμο – δηλαδή η καταβολή του εφάπαξ τιμήματος από την κοινοπραξία ΓΕΚ Τέρνα – Egis – να ολοκληρωθεί πριν την αλλαγή του οικονομικού έτους.

Το Δημόσιο αναμένεται να εισπράξει περίπου 1,269 δισ. ευρώ για την παραχώρηση του αυτοκινητοδρόμου, ποσό που έχει υπολογιστεί με βάση τα δεδομένα της 8ης Δεκεμβρίου και μπορεί να παρουσιάσει μικρές αποκλίσεις. Το ύψος του τιμήματος είναι χαμηλότερο από τη βελτιωμένη προσφορά των 1,496 δισ. ευρώ που είχε κατατεθεί τον Αύγουστο του 2021 από την κοινοπραξία, εξαιτίας των αλλαγών στο χρηματοοικονομικό κόστος που επηρεάζουν σε αυτές τις συμβάσεις το οριστικό οικονομικό κλείσιμο.

Η διαδικασία ολοκλήρωσης της παραχώρησης καθυστέρησε περισσότερο από τέσσερα χρόνια, καθώς το Δημόσιο δεν κατάφερε να εκπληρώσει κρίσιμες αιρέσεις της σύμβασης. Η σημαντικότερη από αυτές ήταν η πιστοποίηση των σηράγγων, η οποία δεν ολοκληρώθηκε ποτέ. Με τη νέα συμφωνία, η ευθύνη των εργασιών μεταφέρεται στον παραχωρησιούχο, ενώ το Δημόσιο δεσμεύει 180 εκατ. ευρώ σε ειδικό λογαριασμό ως αποζημίωση για τις απαιτούμενες παρεμβάσεις.

Τι προβλέπει η σύμβαση για τα επόμενα 35 χρόνια

Πέρα από το εφάπαξ τίμημα, το Δημόσιο θα εισπράττει ετησίως το 7,5% των ακαθάριστων εσόδων της Εγνατίας Οδού – διοδίων, ΣΕΑ κ.ά. – για τα 35 χρόνια που θα διαρκέσει η παραχώρηση. Παράλληλα, η ανάδοχος κοινοπραξία αναλαμβάνει τα έργα βελτίωσης υποδομών συνολικής αξίας 420 εκατ. ευρώ, τα οποία θα πρέπει να ολοκληρωθεί μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια. Οι πρώτες εργασίες θα ξεκινήσουν άμεσα, με έμφαση στα μέτρα οδικής ασφάλειας.

Στη σύμβαση περιλαμβάνεται και πρόβλεψη για κρατική χρηματοδοτική συμβολή ύψους 60 εκατ. ευρώ και επιπλέον, δεν αποκλείεται το Δημόσιο να κληθεί να καταβάλει αποζημιώσεις για καθυστερήσεις που οφείλονται σε δικές του ευθύνες.

Η Εγνατία Οδός, μήκους 658 χιλιομέτρων, αποτελεί έναν από τους βασικότερους άξονες του διευρωπαϊκού οδικού δικτύου, συνδέοντας την Ηγουμενίτσα με τους Κήπους του Έβρου, στα σύνορα με την Τουρκία.

Στο καθεστώς παραχώρησης εντάσσονται επίσης οι τρεις κάθετοι άξονες που εξασφαλίζουν τη διασύνδεσή της με τις γειτονικές χώρες: Σιάτιστα – Ιεροπηγή / Κρυσταλλοπηγή, 69,3 χλμ. (σύνδεση με Αλβανία), Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Προμαχώνας, 95,5 χλμ. (σύνδεση με Βουλγαρία) και Χαλάστρα – Εύζωνοι, 60 χλμ. (σύνδεση με Βόρεια Μακεδονία).