Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Γιώργος Παπακωνσταντίνου

Στην έγκριση των περιβαλλοντικών όρων (ΑΕΠΟ) για την Παράκαμψη Ηγουμενίτσας, δίνοντας το πρώτο μεγάλο «πράσινο φως» για την υλοποίηση του έργου, προχώρησε το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Ειδικότερα, το ΥΠΕΝ ενέκρινε τους Περιβαλλοντικούς Όρους του νέου έργου «Κάθετος Άξονας 30: Ηγουμενίτσα – Σαγιάδα – Μαυρομάτι, Τμήμα Παράκαμψη Ηγουμενίτσας» στο Δήμο Ηγουμενίτσας της Περιφέρειας Ηπείρου. Με το τμήμα της Παράκαμψης της πόλης της Ηγουμενίτσας, μήκους περίπου 5 χλμ., , το οποίο θα παρακάμπτει τον αστικό ιστό και θα συνδέει τον κόμβο Ηγουμενίτσας – Λαδοχωρίου με τη Νέα Σελεύκεια, να είναι αυτό που προχωρά, ως μέρος του κάθετου άξονα της Εγνατίας που δεν περιλαμβάνεται στα σχετικά έγγραφα.

Ειδικότερα, όπως αναφέρεται και στην εγκεκριμένη ΜΠΕ, πρόκειται για έργο οδοποιίας που αφορά στην παράκαμψη της πόλης της Ηγουμενίτσας συνολικού μήκους περί τα 5 χλμ. και εντάσσεται στον γενικότερο στρατηγικό σχεδιασμό ανάπτυξης της Εγνατίας Οδού, ως τμήμα του Κάθετου Άξονα 30: “Ηγουμενίτσα – Σαγιάδα – Μαυρομάτι”, για τη σύνδεση του οδικού δικτύου της Ελλάδας, μέσω της Εγνατίας και Ιονίου οδού (ΤΕΝ-Τ άξονες), με το σύστημα οδικών αξόνων της Αλβανίας.

Οι βασικές εργασίες που αφορούν στη μελέτη σχεδιασμού της οδού ως ταχείας κυκλοφορίας περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, την ανάταξη του υφιστάμενου αρχικού τμήματος συνολικού μήκους 1 χλμ. περίπου, που αποτελείται 2+2 λωρίδες κυκλοφορίας/κατεύθυνση), διαχωριστική νησίδα και αμφίπλευρο στηθαίο τύπου New Jersey, τη διαμόρφωση του υπόλοιπου νέου τμήματος συνολικού μήκους 3,77 χλμ. με ενιαία τετράιχνη διατομή (2+2 λωρίδες κυκλοφορίας/κατεύθυνση) με διαχωρισμό της κυκλοφορίας, τη διαμόρφωση ισόπεδων κόμβων για την ασφαλή σύνδεση και καλύτερη λειτουργικότητα με το τοπικό οδικό δίκτυο, την ανάπτυξη παράπλευρων οδών εκατέρωθεν της οδού, ώστε να είναι δυνατή η εξυπηρέτηση των παρόδιων χρήσεων κ.α..

Η όδευση της χάραξης του έργου έχει γενική κατεύθυνση από Νότο προς Βορά και αναπτύσσεται στα ανατολικά της πόλης της Ηγουμενίτσας, με αρχή τον κλάδο εξόδου του Α/Κ Ηγουμενίτσας-Λαδοχωρίου της Εγνατίας Οδού και τέλος τον ισόπεδο κυκλικό κόμβο DIELLAS στην περιοχή της Νέας Σελεύκειας, για τη σύνδεση με την υφιστάμενη Εθνική Οδό Ιωαννίνων-Ηγουμενίτσας και το επόμενο τμήμα ‘’Ν.Σελεύκεια – Σαγιάδα – Συνοριακός Σταθμός Μαυρομάτι’’ του Κάθετου Άξονα 30. Η γεωγραφική θέση του έργου είναι στο βορειοδυτικό τμήμα του νομού Θεσπρωτίας, ενώ διοικητικά υπάγεται στο Δήμο Ηγουμενίτσας της Περιφερειακής Ενότητας Θεσπρωτίας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Ηπείρου – Δυτικής Μακεδονίας.

Η υλοποίηση του έργου, ως τμήμα του Κάθετου Άξονα 30 της Εγνατίας Οδού ‘‘Ηγουμενίτσα Σαγιάδα -Μαυρομάτι’’ στοχεύει στην ωρίμανση και ολοκλήρωση του διασυνοριακού άξονα Ηγουμενίτσα (GR) – Αγ. Σαράντα (ΑL), ο οποίος είναι στρατηγικής σημασίας διότι συνδέει το οδικό δίκτυο της Ελλάδας μέσω της Εγνατίας και Ιονίου οδού (ΤΕΝ-Τ άξονες) με το σύστημα οδικών αξόνων των νοτίων περιοχών της Αλβανίας και των Δυτικών Βαλκανίων γενικότερα μέσω του Πανευρωπαϊκού Αξονα VIII. Συνολικά το έργο θα αποτελέσει βασική αναπτυξιακή συγκοινωνιακή υποδομή, ενισχύοντας τη θέση της Περιφέρειας στον ευρύτερο Βαλκανικό και Κεντροευρωπαϊκό χώρο. Επιπλέον θα συμβάλει στην ανακούφιση της κυκλοφορίας και του περιβάλλοντος των οδών του αστικού ιστού της πόλης της Ηγουμενίτσας από την υπεραστική κυκλοφορία (η οποία στην υφιστάμενη κατάσταση διέρχεται από την πόλη), στη μείωση των χρονοαποστάσεων και στην αύξηση της οδικής ασφάλειας κατά τις μετακινήσεις μεταξύ των πόλεων της ευρύτερης περιοχής (Πρέβεζα, Ηγουμενίτσα, Ιωάννινα κ.α.) και των οικισμών που θα εξυπηρετούνται από το οδικό έργο.

Οπως αναφέρεται, η αρχή της Εγνατίας χωροθετείται στα ανατολικά του λιμένα της Ηγουμενίτσας και μέσω του εξεταζόμενου έργου σε συνδυασμό με την προς βελτίωση Εθνική Οδό 19 ‘’Ν.Σελεύκεια-Σαγιάδα-Συνοριακός Σταθμός Μαυρομάτι” (υπόλοιπο τμήμα του Κάθετου Άξονα της Εγνατίας Οδού “Ηγουμενίτσα – Σαγιάδα – Μαυρομάτι / Παράκαμψη Ηγουμενίτσας”), θα επιτευχθεί βελτίωση της επιβατική / εμπορευματικής σύνδεσης του λιμένα με τη γείτονα χώρα της Αλβανίας. Ως εκ τούτου το έργο συσχετίζεται και με τον Λιμένα Ηγουμενίτσας.