
Πηγή Εικόνας: απε - μπεΓιώργος Παπακωνσταντίνου
Μεγαλώνει, εξ όσων φαίνεται από σχετικές αποφάσεις του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ο «λογαριασμός» της μεγάλης επένδυσης που προωθείται στην Κρήτη με την υλοποίηση του Νέου Διεθνούς Αεροδρομίου Κρήτης (ΔΑΗΚ) στο Καστέλι. Σχετική απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, που υπογράφει ο υπουργός, Χρ. Δήμας, «φωτογραφίζει» μεγάλη καταβολή αποζημίωσης 363,8 εκατ. ευρώ στην εταιρεία παραχώρησης του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης, επί συνολική επένδυσης 625 εκατ. ευρώ (520 εκατ. η αρχική και επιπλέον 105 εκατ. ευρώ στη συνέχεια, λόγω της ανάγκης να μεγαλώσει η υποδομή).
Ειδικότερα, υπάρχει απόφαση για χρηματοδότηση πράξης με τίτλο «Αποζημιώσεις που προκύπτουν από Συμβάσεις έργων του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών». Η πρόθεση χρηματοδότησης σχετίζεται και με την αποζημίωση απώλειας εσόδων της Εταιρείας Παραχώρησης του έργου «Σύμβαση Παραχώρησης Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης και Μελέτη, Κατασκευή και Χρηματοδότηση των οδικών του συνδέσεων». Το συνολικό ποσό αφορά σε 525 εκατ. ευρώ, κατανεμημένο σε δύο κατηγορίες, τις «Οδικές υποδομές» με κονδύλι 161,2 εκατ. και τις «Υποδομές αερομεταφορών» με 363,8 εκατ..
Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου, τα 363 εκατ. ευρώ αφορούν στο Καστέλι και είναι αποζημιώσεις προς τον ΔΑΗΚ για απώλεια εσοδών της εταιρείας παραχώρησης και αποζημίωση του κατασκευαστή λόγω παράτασης κατά δύο έτη του χρόνου κατασκευής του έργου (Τ1), μετά την προσθήκη επιπλέον τ.μ. (2022), χωρίς να υπάρχει ισόχρονη παράταση της περιόδου εκμετάλλευσης (Τ2), για πρόβλεψη δαπάνης για κατασκευή σήραγγας 3 χλμ. στην οδό πρόσβασης στο αεροδρόμιο για περιβαλλοντικούς λόγους αλλά και για αποζημιώσεις για την περίοδο COVID-19 και συγκεκριμένα, για τη μείωση εσόδων λόγω περιορισμού της επιβατικής κίνησης από το προβλεπόμενο από την Σύμβαση Παραχώρησης τέλος αναχωρούντων στο λειτουργούν αεροδρόμιο “Νίκος Καζαντζάκης”. Τα 161 εκατ. ευρώ αφορούν στον Ε65 και αποτελούν επιπλέον χρηματοδότηση από το ΠΔΕ, για να περαιωθεί κυρίως το Βόρειο Τμήμα του έργου εντός του χρονικού πλαισίου του ΤΑΑ και να μη χαθούν πόροι.
Πάντως, υπάρχει ήδη παλιότερη συμφωνία ανάμεσα στο Δημόσιο και τον Παραχωρησιούχο για χορήγηση, τμηματικά, συνολικής αποζημίωσης άνω των 185 εκατ. ευρώ στην Εταιρεία Παραχώρησης και την κατασκευάστρια λόγω των καθυστερήσεων στο τεχνικό στάδιο, χωρίς ευθύνη επενδυτή – αναδόχου, με πληροφορίες της αγοράς να κάνουν λόγο ότι το ποσό αυτό συμπεριλαμβάνεται στο κονδύλι των 363 εκατ. ευρώ. Να θυμίσουμε ότι ήδη ο κατασκευαστής έχει ζητήσει από τον Ιούλιο του 2022 την παράταση, κατά 24 μήνες, της περιόδου ολοκλήρωσης μελετών και τεχνικών έργων, από τον Φεβρουάριο του 2025 στον Φεβρουάριο 2027.














