Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Σε προχωρημένο βαθμό είναι οι κατασκευαστικές εργασίες στο μέτωπο της υλοποίησης του Νέου Διεθνούς Αεροδρομίου Ηρακλείου Κρήτης που ξεπερνούν το 65%, με το έργο να αναμένεται να είναι ολοκληρωμένο (σε επίπεδο κτηρίων και εγκαταστάσεων) πριν τα τέλη του 2026. Μάλιστα, ο Πύργος Ελέγχου θα παραδοθεί έως την Άνοιξη του 2026, ο διάδρομος προσγειώσεων – απογειώσεων είναι σχεδόν ήδη στο 100%, ενώ στο 85% είναι οι οδικές συνδέσεις. Κατά συνέπεια, η δοκιμαστική λειτουργία του αεροδρομίου στο Καστέλι αναμένεται να εκκινήσει στο 2027. Αυτά προκύπτουν από την παρουσίαση της προόδου του έργου που έκαναν χτες σε δημοσιογράφους, στελέχη της κατασκευάστριας εταιρείας ΤΕΡΝΑ και της διοίκησης του Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης (ΔΑΗΚ).

Σε σχέση με την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του έργου, αυτή θα εξαρτηθεί από την κατάληξη, και τον χρόνο έκδοσης απόφασης, της προσφυγής που έχει κατατεθεί από συλλόγους αρχαιολόγων και τον δήμο Μινώα Πεδιάδος, κατά της απόφασης του ΚΑΣ για τη διατήρηση των αρχαιοτήτων στον λόφο Παπούρα με τα συστήματα αεροναυτιλίας (ραντάρ). Επίσης, σχετίζεται με την πορεία του διαγωνισμού εγκατάστασης των εν λόγω συστημάτων, αρμοδιότητας της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, που αναμένεται πάντως σύντομα. Όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος του ΔΑΗΚ, κ. Νίκος Αναστασίου, υπάρχει επαρκής χρόνος αλλά και εναλλακτικές λύσεις για την έγκαιρη εγκατάσταση του ραντάρ, προκειμένου το αεροδρόμιο να τεθεί σε εμπορική λειτουργία μέσα στο 2027. Κατά τον ίδιο, η επιλογή του λόφου, αν και έχουν εξεταστεί δεκάδες άλλες επιλογές, θεωρήθηκε η βέλτιστη για λόγους ασφαλείας (π.χ. στην προσέγγιση αεροσκαφών).

Υπενθυμίζεται ότι ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται συνολικά στα 625 εκατ. ευρώ (520 εκατ. ευρώ η αρχική σύμβαση, συν 105 εκατ. από την επέκταση των χώρων του αερολιμένα, απόφαση που πάρθηκε μετά τα νέα δεδομένα που υπήρξαν λόγω covid), ωστόσο σύμφωνα με τον κ. Αθανασίου η συνολική επένδυση στη διάρκεια της παραχώρησης θα ξεπεράσει το 1,5 δισεκατομμύριο.

Η νέα υπερσύγχρονη υποδομή υλοποιείται μέσω σύμβασης παραχώρησης (διάρκειας 35 ετών), αναπτύσσεται από την εταιρεία Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης, με μετόχους το ελληνικό Δημόσιο (45,9%), τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (32,46%) και τον ινδικό Όμιλο GMR (21,64%), ενώ κατασκευάζεται από την ΤΕΡΝΑ Α.Ε., τον κατασκευαστικό βραχίονα του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Η πρόβλεψη της επιβατικής κίνησης για τον πρώτο χρόνο λειτουργίας του νέου αερολιμένα είναι στα 11,5 εκατ. επιβάτες, μία εκτίμηση πάντως που είναι συντηρητική, δεδομένου ότι το υφιστάμενο αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» φέτος θα ξεπεράσει για πρώτη φορά στην ιστορία του τους 10 εκατ. επιβάτες. Όσο για την προβολή στο μέλλον, η πρόβλεψη κάνει λόγο για 17,8 εκατ. επιβάτες στην 30η επέτειο λειτουργίας, ενώ ήδη έχει προβλεφθεί και η δυνατότητα μελλοντικής επέκτασης των εγκαταστάσεων και του αεροσταθμού.

Η πρόοδος κατασκευής

Σε ό,τι αφορά την πρόοδο της κατασκευής, τείνουν προς την ολοκλήρωσή τους οι κύριες κατασκευαστικές εργασίες του αεροδρομίου, το οποίο θα εκτείνεται σε 6.030 στρέμματα, με την πρόοδο υλοποίησης να ξεπερνάει το 65% έως την 31/10/2025. Οι φέροντες οργανισμοί του πύργου ελέγχου και του Αεροσταθμού, καθώς και της πλειονότητας των υπολοίπων κτιρίων έχουν ολοκληρωθεί. Επίσης:

· Η διάστρωση της τελικής επιφάνειας των ειδικών οδοστρωμάτων προσγείωσης / απογείωσης / στάθμευσης αεροσκαφών βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη με ποσοστό υλοποίησης της τάξεως του 96%.

· Ο Πύργος ελέγχου έχει ολοκληρωθεί κατά 60 %

· To Terminal 7 επιπέδων συνολικής επιφάνειας 93.000 τ.μ. έχει ολοκληρωθεί κατά 60%

· Τα καταστρώματα του διαδρόμου προσγείωσης-απογείωσης μήκους 3.200 μέτρων κατηγορίας κατά ICAO 4E και του τροχόδρομου εμφανίζει ποσοστό προόδου 96%

· Η κατασκευή των οικοδομικών & ηλεκτρομηχανολογικών εργασιών βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη στην πλειονότητα των κτιρίων.

· Η πρόοδος υλοποίησης των εργασιών της νέας οδικής σύνδεσης με τον ΒΟΑΚ βρίσκεται στο 85 % (εκτός του τμήματος 3+800 – 7+020 για το οποίο δόθηκε εντολή κατασκευή σήραγας 3,0 χλμ).

Το έργο θα περιλαμβάνει:

· 1 διάδρομο προσγείωσης-απογείωσης μήκους 3.200 μέτρων κατηγορίας κατά ICAO 4E

· 1 παράλληλο τροχόδρομο κίνησης αεροσκαφών ίσου μήκους

· 8 συνδετήριους τροχόδρομους του διαδρόμου με τον παράλληλο τροχόδρομο

· 2 συνδετήριους τροχόδρομους με τον διάδρομο του Στρατιωτικού Αεροδρομίου

· Χώρο στάθμευσης αεροσκαφών (Αpron) που αποτελείται από 5 σταθερές θέσεις κατηγορίας Ε (ή 10 κατηγορίας C), 27 απομακρυσμένες θέσεις κατηγορίας C και 2 κατηγορίας C (ή 1 θέση κατηγορίας Ε), 16 θέσεις για Γενική Αεροπλοΐα και 3 θέσεις για ελικόπτερα *

· Κτίριο Αεροσταθμού (Terminal Building) 7 επιπέδων συνολικής επιφάνειας 93.000 τ.μ.

· Πύργο Ελέγχου 4.850 τ.μ. και ύψους 44 μ.

· 10 Κτίρια/Εγκαταστάσεις απαιτήσεων λειτουργίας αεροδρομίου: Πυροσβεστική, Αστυνομία, Συντήρησης Αεροδρομίου, Εγκατάστασης εταιρειών επίγειας εξυπηρέτησης, Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας, Υποσταθμός 150kV, Δεξαμενές Νερού, Εγκατάσταση Βιολογικού Καθαρισμού, Εγκατάσταση αποθήκευσης καυσίμων και ανεφοδιασμού αεροσκαφών μέσω υπόγειου συστήματος Hydrant, Εγκατάσταση συλλογής απορριμμάτων αεροδρομίου

· Χώρους στάθμευσης και εξυπηρέτησης 1.378 οχημάτων, 206 μοτοσυκλετών, 168 Ταξί και 96 Λεωφορείων.

· Χώρο ανάπτυξης Εμπορικής Ζώνης επιφάνειας 400 στρεμμάτων

· Κλειστό αυτοκινητόδρομο σύνδεσης Αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ στο ύψος του οικισμού Χερσονήσου, μήκους περίπου 18 χλμ., 2 κλάδων με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και παράπλευρο δίκτυο σε όλο το μήκος

· Αρτηρία σύνδεσης Αεροδρομίου με την Οδό Αρκαλοχωρίου-Βιάννος μήκους περίπου 6 χλμ., με 1 λωρίδα κυκλοφορίας και διευρυμένη ΛΕΑ ανά κατεύθυνση και παράπλευρο δίκτυο σε όλο το μήκος

· Περιμετρική οδό Καστελίου μήκους 1,5 χλμ.

· Εξωτερικό περιμετρικό δίκτυο Αεροδρομίου με την αναβάθμιση των χαρακτηριστικών των υφιστάμενων οδών που επηρεάζονται εκτιμώμενου συνολικού μήκους 20 χλμ.