«Και πού θα παρκάρω», «μέχρι να παρκάρω», «δεν βρήκα να παρκάρω». Η αναζήτηση θέσης στάθμευσης ταλαιπωρεί καθημερινά χιλιάδες ανθρώπους κυρίως στις μεγάλες πόλεις, συχνά σε βαθμό απελπισίας. Ωστόσο, τα νέα είναι καλά καθώς ερευνητές του IMDEA Networks Institute στην Ισπανία, με τη συμμετοχή και Έλληνα καθηγητή, φαίνεται να βρίσκουν τη λύση με ένα νέο σύστημα που ανέπτυξαν.

Πρόκειται για ένα σύστημα συντονισμού που ονομάζεται Cord-Approx strategy και μειώνει σημαντικά τον χρόνο που αφιερώνουν οι οδηγοί στην αναζήτηση θέσης στάθμευσης στον δρόμο. Η μελέτη «Reducing Street Parking Search Time via Smart Assignment Strategies» δοκίμασε τη νέα προσέγγιση σε λεπτομερείς προσομοιώσεις της Μαδρίτης χρησιμοποιώντας ένα πραγματικό σύνολο δεδομένων κυκλοφορίας.

Κατά μέσο όρο, οι οδηγοί που χρησιμοποίησαν τη μέθοδο Cord-Approx βρήκαν θέση στάθμευσης σε 6,7 λεπτά, αντί για τα σχεδόν 20 λεπτά που απαιτούνταν χωρίς αυτή. Η μεθοδολογία χώρισε τους οδηγούς σε δύο ομάδες (χρήστες εφαρμογών έναντι κανονικών οδηγών) και προσομοίωσε τον τρόπο με τον οποίο διαφορετικές στρατηγικές επηρεάζουν τους χρόνους αναζήτησης και το ποσοστό επιτυχίας στάθμευσης. Η στρατηγική Cord-Approx συντονίζει τους οδηγούς προβλέποντας την πιθανή διαθεσιμότητα θέσεων από ιστορικά πρότυπα επιτυχίας και αναθέτοντας διαφορετικούς οδηγούς σε διαφορετικές θέσεις μέσω ενός αλγορίθμου βέλτιστης αντιστοίχισης, έτσι ώστε να μην ανταγωνίζονται όλοι για την ίδια θέση.

Οφέλη για τις πόλεις και τον πληθυσμό

Το σύστημα μπορεί να ενσωματωθεί σε υπάρχουσες πλατφόρμες κινητικότητας, όπως το Google Maps, το Waze ή δημοτικές εφαρμογές μέσω ενός API, παρέχοντας στους οδηγούς οδηγίες σε πραγματικό χρόνο για διαθέσιμες θέσεις στάθμευσης καθώς πλησιάζουν στον προορισμό τους.

Καθοδηγώντας τους οδηγούς σε συγκεκριμένες θέσεις στάθμευσης στο δρόμο, το σύστημα θα τους εξοικονομήσει χρόνο και θα μειώσει την απογοήτευσή τους. Για παράδειγμα, στη Μαδρίτη παρατηρήθηκε μείωση του χρόνου αναζήτησης για τους οδηγούς που χρησιμοποιούν την εφαρμογή κατά περίπου 66% σε σύγκριση με τους υπόλοιπους οδηγούς, κάτι που μεταφράζεται σε εξοικονόμηση χιλιάδων ωρών οδήγησης καθημερινά. Ο μικρότερος αριθμός αυτοκινήτων που αναζητούν θέση στάθμευσης στο δρόμο μειώνει την κυκλοφοριακή συμφόρηση και τις εκπομπές ρύπων, συμβάλλοντας στη βελτίωση της ποιότητας του αέρα και στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος.

Επιπλέον, «οι αρχές της πόλης θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν ένα τέτοιο σύστημα για να διαχειριστούν πιο αποτελεσματικά τη ζήτηση για θέσεις στάθμευσης στο δρόμο, για παράδειγμα, ενσωματώνοντάς το στη διαχείριση της κυκλοφορίας της πόλης ή ακόμη και στη δυναμική τιμολόγηση. Μια άλλη εφαρμογή είναι η χρήση των ευρημάτων αυτής της έρευνας για τον πολεοδομικό σχεδιασμό: οι πολεοδόμοι μπορούν να εντοπίσουν τα σημεία με προβλήματα στάθμευσης και να λάβουν μέτρα για την αντιμετώπισή τους», σημειώνει η επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης, PhD στο IMDEA Networks, Behafarid Hemmatpour.

«Το βασικό συμπέρασμα της έρευνας είναι το πόσο ο συντονισμός αυξάνει την αποδοτικότητα: κατευθύνοντας κάθε οδηγό σε ένα συγκεκριμένο σημείο, μετατρέπει μια χαοτική κατάσταση όπου ο καθένας κάνει ό,τι θέλει σε μια οργανωμένη διαδικασία», εξηγεί η ίδια. σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση.

Από τη θεωρία στην πράξη

Η μέθοδος Cord-Approx λειτουργεί συντονίζοντας τους οδηγούς, ώστε να μην ανταγωνίζονται όλοι για την ίδια θέση στάθμευσης. Σε αντίθεση με τις περισσότερες εμπορικές εφαρμογές που προβλέπουν κυρίως πού μπορεί να υπάρχουν διαθέσιμες θέσεις, αυτή η προσέγγιση προσθέτει ένα επίπεδο συντονισμού σε ολόκληρη την πόλη.

Η αποτελεσματικότητά της έχει δοκιμαστεί σε σχέση με ένα θεωρητικό σημείο αναφοράς που αναφέρεται ως «Oracle» και είναι η ιδανική κατάσταση όπου υπάρχει η τέλεια πληροφόρηση για όλους τους οδηγούς και τις θέσεις στάθμευσης. «Η στρατηγική Cord-Approx πλησιάζει πολύ το ιδανικό σενάριο Oracle σε ό,τι αφορά την απόδοση, αξιοποιώντας ένα μεγάλο μέρος του θεωρητικού της πλεονεκτήματος χωρίς να απαιτεί τέλεια δεδομένα», σημειώνει η ίδια.

Επόμενα βήματα

Μέχρι στιγμής, η έρευνα βασίστηκε σε προσομοιώσεις. Η ομάδα αναπτύσσει επί του παρόντος ένα πλήρως λειτουργικό πρωτότυπο για να αποδείξει τις δυνατότητες της τεχνολογίας σε πραγματικές συνθήκες. Εξετάζει ευκαιρίες για να δοκιμάσει τη στρατηγική Cord-Approx σε πιλοτικά προγράμματα σε πραγματικές συνθήκες με δήμους ή παρόχους κινητικότητας.

«Μέχρι στιγμής, δεν έχουμε συνεργαστεί με δημοτικές αρχές ή ιδιωτικές εταιρείες για να δοκιμάσουμε το σύστημα σε πραγματικές συνθήκες. Το επόμενο βήμα είναι να συνεργαστούμε με μια πόλη ή μια εταιρεία για να υλοποιήσουμε μια δοκιμή», επισημαίνει ο καθηγητής Νικόλαος Λαουτάρης, διευθυντής της Ομάδας Διαφάνειας Δεδομένων του IMDEA Networks, όπου πραγματοποιήθηκε η έρευνα.

Το σύστημα έχει σχεδιαστεί για να προσαρμόζεται σε διαφορετικά αστικά περιβάλλοντα. Η Μαδρίτη επιλέχθηκε για τη μελέτη λόγω της ποικιλόμορφης αστικής της διάταξης και της διαθεσιμότητας λεπτομερών συνόλων δεδομένων για την κυκλοφορία. Ωστόσο, σύμφωνα με την Hemmatpour, τα αποτελέσματα δεν περιορίζονται σε αυτή την πόλη: «Ο αλγόριθμος δεν είναι ειδικά σχεδιασμένος για τη Μαδρίτη, αλλά βασίζεται σε δεδομένα που μπορεί να παρέχει οποιαδήποτε πόλη. Η συντονισμένη καθοδήγηση θα πρέπει να λειτουργεί οπουδήποτε η έλλειψη χώρων στάθμευσης οδηγεί σε αυξημένη κυκλοφορία».

«Σκεφτείτε το ως μια έξυπνη εφαρμογή GPS για την καθοδήγηση της στάθμευσης: η εφαρμογή συντονίζει τους οδηγούς σε ολόκληρη την πόλη για να αναθέσει σε κάθε έναν μια θέση στάθμευσης στο δρόμο, αντί να κάνουν κύκλους σε μία γειτονιά. Έτσι, μειώνεται ο χρόνος αναζήτησης και, κατά συνέπεια, τα μποτιλιαρίσματα και η ρύπανση από τα αυτοκίνητα που περιφέρονται στο τετράγωνο», καταλήγει η επικεφαλής της μελέτης.