
Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕΓιώργος Παπακωνσταντίνου
Πιο κοντά φαίνεται να έρχεται η ουσιαστική ενεργοποίηση – έναρξη της σύμβασης παραχώρησης για τον ΒΟΑΚ, που αφορά στην κατασκευή, λειτουργία και διαχείριση του μεγάλου τμήματος Χανιά – Ηράκλειο (157 χλμ., διάρκεια 35 έτη και κόστος περί τα 2 δις ευρώ), με επενδυτή τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Το υπουργείο Πολιτισμού ενέκρινε στην Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου «Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ): τμήμα Χανιά – Κίσαμος», δηλαδή της προαίρεσης των περίπου 30 χλμ., κοινοποιώντας το σχετικό έγγραφο στα υπουργεία Υποδομών & Μεταφορών και Περιβάλλοντος & Ενέργειας.
Όπως πηγάζει από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, η έναρξη της παραχώρησης θα εκκινήσει μετά την έγκριση της περιβαλλοντικής μελέτης και την υπογραφή της σύμβασης προαίρεσης. Κατά συνέπεια, αναμένονται τα επόμενα βήματα από τα συσχετιζόμενα με το θέμα υπουργεία. Να θυμίσουμε ότι η ΜΠΕ του έργου έλαβε το καλοκαίρι «πράσινο φως» από τον τοπικό Δήμο Κισσάμου. Όπως και παλιότερα έχουμε αναφέρει το κόστος του εν λόγω τμήματος – έργου εκτιμάται στα 200 εκατ. ευρώ και άνω, δίχως να έχουν κυκλοφορήσει ακριβείς πληροφορίες.
Σύμφωνα με την ΜΠΕ η αρχή του τμήματος (Κίσσαμος – Χανιά) ευρίσκεται στο πέρας του προβλεπόμενου Ισόπεδου Κόμβου Καλουδιανών στην είσοδο της πόλεως του Κίσσαμου και το τέλος αυτού στον υφιστάμενο Ανισόπεδο Κόμβο Βαμβακόπουλου. Το έργο αφορά σε οδικό άξονα μήκους περί τα 30,4 km, συνοδό παράπλευρο οδικό δίκτυο εξυπηρέτησης, κατασκευή γεφυρών, σηράγγων, ανισόπεδων κόμβων, Κέντρων Ελέγχου Σηράγγων (ΚΕΣ), Κέντρου Λειτουργίας και Συντήρησης και κατασκευή Σταθμού Εξυπηρέτησης επιβατών (ΣΕΑ). Στα τεχνικά χαρακτηριστικά περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, 6 Ανισόπεδοι κόμβοι, 1 Ισόπεδος Κόμβος, 10 γέφυρες μέγιστου μήκους 214,2 m, 2 σήραγγες συνολικού μήκους (2 κλάδων) περί τα 1.430 m, ένα ημιστέγαστρο μήκους 80 m, 41 Ανισόπεδες Διαβάσεις (34 Κάτω Διαβάσεις και 7 Άνω) 71 οχετοί (σωληνωτοί και κιβωτοειδούς διατομής) διαφόρων διαστάσεων, 36 έργα αντιστήριξης (τοίχοι/ πασσαλότοιχοι) συνολικού μήκους περί τα 8km μέγιστους ύψους 17.5 m κ.α..
Οι υφιστάμενοι ανισόπεδοι κόμβοι διατηρούνται ως προς τη θέση τους με τροποποιήσεις της μορφής τους ώστε είτε να ικανοποιηθεί το κανονιστικό πλαίσιο είτε να εξυπηρετούνται καλύτερα οι κυκλοφοριακές ανάγκες. Ειδικά στην περιοχή του κόμβου Νωπηγείων έχει ληφθεί υπόψη η ύπαρξη αρχαιολογικού χώρου σε άμεση γειτνίαση με τον υφιστάμενο ΒΟΑΚ.
Η σκοπιμότητα υλοποίησης του εξεταζόμενου οδικού έργου συνδέεται με το γεγονός ότι ο υφιστάμενος δρόμος, ιδίως κατά τους θερινούς μήνες, εμφανίζει προβλήματα κορεσμού με επιπτώσεις στην εξυπηρέτηση της κυκλοφορίας και την οδική ασφάλεια, ιδίως σε θέσεις με σχετικά υψηλές ταχύτητες αλλά και σημαντικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις (αυξημένες αέριες εκπομπές καυσαερίων από την λειτουργία των οχημάτων με πρώτη ή δεύτερη ταχύτητα). Επιπλέον, η κατασκευή και λειτουργία του νέου ΒΟΑΚ θα εξασφαλίσει την καλύτερη δυνατή πρόσβαση στα λιμάνια, τα αεροδρόμια, τις τουριστικές και βιομηχανικές υποδομές της Κρήτης. Η προβλεπόμενη μέση ταχύτητα είναι 89 χλμ./ώρα.















