Της Τέτης Ηγουμενίδη

Τέσσερις συμβάσεις ΣΔΙΤ (Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα), συνολικής αξίας 383,5 εκατ. ευρώ, βρίσκονται στο τελικό στάδιο πριν από την υπογραφή τους.

Παράλληλα, «κλείδωσαν» οι ημερομηνίες για τις δεσμευτικές προσφορές στα δύο μεγάλα οδικά έργα ΣΔΙΤ, ύψους περίπου 700 εκατ. ευρώ και προχωρούν οι διαδικασίες και για μια σειρά άλλων συμβάσεων.

Παρά την κινητικότητα, ο ρυθμός υλοποίησης παραμένει χαμηλός για τα περισσότερα από τα 62 έργα που έχουν εγκριθεί μέσω ΣΔΙΤ.

Κυβερνητικές πηγές υπογραμμίζουν πως, για όλα τα εγκεκριμένα ΣΔΙΤ, οι πληρωμές διαθεσιμότητας – δηλαδή τα ποσά που θα καταβάλει το Δημόσιο κατά τη διάρκεια των συμβάσεων – παραμένουν εντός των ορίων που έχει θέσει το οικονομικό επιτελείο. Ωστόσο, για την έγκριση νέων έργων απαιτείται πλέον σαφής ιεράρχηση προτεραιοτήτων, καθώς οι δημοσιονομικές δυνατότητες είναι περιορισμένες.

Ειδικότερα, μέχρι το τέλος του 2025 – αρχές 2026 αναμένεται να έχουν υπογραφεί οι εξής συμβάσεις:

Φράγμα Μιναγιώτικο – Μεσσηνία

Προϋπολογισμός 141,8 εκατ. ευρώ, με ανάδοχο την κοινοπραξία Metlen – Aktor – Μεσόγειος. Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή φράγματος και αρδευτικού δικτύου για 35.000 στρέμματα στον Δήμο Πύλου – Νέστορος, στη νοτιοδυτική Πελοπόννησο.

Αρδευτικές υποδομές Λασιθίου Κρήτης

Προϋπολογισμός 94,4 εκατ. ευρώ, ανάδοχος ο Όμιλος ΓΕΚ Τέρνα. Περιλαμβάνει τη λιμνοδεξαμενή στα Χοχλάκια και το φράγμα Αγίου Ιωάννη – Ιεράπετρας, καθώς και έργα αξιοποίησης αρδευτικού νερού.

Σχολεία και ανάπλαση πάρκου στα Χανιά

Προϋπολογισμός 33,7 εκατ. ευρώ. Η σύμβαση αφορά την κατασκευή οκτώ σχολικών μονάδων και την ανάπλαση του Πάρκου Ειρήνης και Φιλίας. Εγκρίθηκε το 2017 και, έπειτα από οκτώ χρόνια, βρίσκεται κοντά στην υπογραφή μεταξύ Δήμου Χανίων και ΑΤΕΣΕ.

Αστυνομικές διευθύνσεις σε πέντε πόλεις

Προϋπολογισμός περίπου 50 εκατ. ευρώ. Το έργο αφορά νέες κτιριακές υποδομές σε Πάτρα, Λευκάδα, Καρδίτσα, Βέροια και Αλεξανδρούπολη. Η σύμβαση με την κοινοπραξία ΕΚΤΕΡ – ΤΕΝΑ – ΕΡΕΤΒΟ αναμένεται να εγκριθεί εντός Οκτωβρίου, με προοπτική υπογραφής στα τέλη του 2025 ή στις αρχές του 2026.

Τα οδικά έργα και οι προσφορές

Μέχρι το τέλος Οκτωβρίου θα κατατεθούν οι δεσμευτικές προσφορές για δύο μεγάλα οδικά έργα: Κάθετος άξονας Δράμα – Αμφίπολη (Παλαιοκώμη) και αναβάθμιση του οδικού άξονα Θεσσαλονίκης – Έδεσσας. Στους διαγωνισμούς συμμετέχουν οι εταιρείες ΓΕΚ Τέρνα, Άβαξ και η κοινοπραξία Άκτωρ Παραχωρήσεις – Metlen.

Η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών για τις φοιτητικές εστίες του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας (87,8 εκατ. ευρώ) πήρε παράταση έως τις 14 Νοεμβρίου, με ενδιαφερόμενους τους ομίλους ΓΕΚ Τέρνα, Aktor, Άβαξ, Metlen και ΑΤΕΣΕ.

Η υπογραφή της σύμβασης για τις εστίες του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (ανάδοχος Aktor) μετατίθεται για τις αρχές του 2026, ενώ για τις εστίες του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής έχει εγκριθεί το τεύχος προκήρυξης.

Αντίθετα, δεν υπάρχει ακόμη σαφές χρονοδιάγραμμα για το ΣΔΙΤ του νέου κτιρίου της Γραμματείας Υποδομών, επίσης με ανάδοχο τον Aktor.

Για τις μονάδες αφαλάτωσης σε Κω και Κάλυμνο, προϋπολογισμού 110 εκατ. ευρώ, η εκδήλωση ενδιαφέροντος έχει οριστεί για τις 31 Οκτωβρίου.

Το ΣΔΙΤ για το νέο αντικαρκινικό νοσοκομείο Θεσσαλονίκης «Θεαγένειο», αξίας 350,5 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), βρίσκεται στο αρχικό στάδιο. Η νέα ημερομηνία εκδήλωσης ενδιαφέροντος είναι η 24η Οκτωβρίου, ενώ η υπογραφή της σύμβασης εκτιμάται πως δεν θα έρθει πριν από το 2027.

Παράλληλα, προχωρά η διαδικασία για το σύγχρονο σωφρονιστικό κατάστημα στον Ασπρόπυργο, προϋπολογισμού 617,18 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), που υλοποιείται μέσω της Μονάδας Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του Υπερταμείου. Οι δεσμευτικές προσφορές αναμένονται το πρώτο τρίμηνο του 2026, με στόχο το έργο να ξεκινήσει το 2027.

Το Υπερταμείο έχει αναλάβει επίσης τη διαγωνιστική διαδικασία για το κυβερνητικό πάρκο «Ανδρέας Λεντάκης» στον Δήμο Δάφνης – Υμηττού, εκτιμώμενης αξίας 421 εκατ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ).