

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Τις «βάσεις» για διατήρηση και συνέχιση της αναπτυξιακής του πορείας, με βιώσιμο μάλιστα τρόπο, έχει θέσει ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μέσω της αυξημένης παρουσίας σε συμβάσεις Παραχώρησης και ΣΔΙΤ που φέρνουν σημαντικές ροές στη διάρκεια τους, της ισχυρής λειτουργικής κερδοφορίας και ρευστότητας, των ιδίων επενδύσεων (π.χ. IRC Ελληνικού κ.α.) που διαθέτει αλλά και του μεγάλου ανεκτέλεστου 6,3 δις ευρώ (σε επίπεδο 6μήνου 2025).
«Η ανάπτυξη του ομίλου δεν είναι μόνο βιώσιμη, καθώς στηρίζεται σε υψηλής ποιότητας και ανθεκτικά assets, αλλά θα έχει και συνέχεια, με πολλές επενδύσεις να εισέρχονται σε εμπορική λειτουργία» σημείωσε ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης, κατά τη τηλεδιάσκεψη αναλυτών για την παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων πρώτου εξαμήνου του 2025.
Όπως σημειώθηκε, στις παραχωρήσεις αναμένονται μερίσματα 100 εκατ. ευρώ, με το ρυθμό ανάπτυξης της κυκλοφορίας στους οδικούς άξονες να συνεχίζεται με τους ίδιους ρυθμούς με το πρώτο εξάμηνο. Στον κατασκευαστικό τομέα, το υφιστάμενο ανεκτέλεστο υπόλοιπο υπογεγραμμένων συμβάσεων, ύψους 6,3 δισ. ευρώ, προσφέρει ορατότητα για τα επόμενα χρόνια, με τα περιθώρια κερδοφορίας να παραμένουν σταθερά.
Πώς προχωρούν οι παραχωρήσεις
Αναφορικά με επιμέρους δραστηριότητες, η διοίκηση της εισηγμένης επεσήμανε ότι για την Αττική Οδό για το 2025 οι χρηματικές διανομές προς τον Όμιλο τοποθετούνται στα 60 εκατ. ευρώ και θα εισπραχθούν τον επόμενο μήνα. Κατά την τηλεδιάσκεψη, επιβεβαιώθηκε πως δρομολογείται-με χρονικό ορίζοντα έναρξης κατασκευών το 2026- η πρώτη τεχνική παρέμβαση στον κόμβο Μεταμόρφωσης, έργο που αναμένεται να βελτιώσει τις κυκλοφοριακές συνθήκες. Η δαπάνη του θα καλυφθεί εξ ολοκλήρου από το Ελληνικό Δημόσιο.
Οσον αφορά στην Εγνατία Οδό, η παραχώρηση αναμένεται να επιτύχει την ημερομηνία έναρξης περίπου στο τέλος της χρονιάς, ενώ από το συνολικό καταβλητέο τίμημα, περίπου 300 εκατ. ευρώ αντιστοιχούν σε ίδια κεφάλαια για τον όμιλο. Η κυκλοφορία ενισχύθηκε κατά 3,2% στο πρώτο εξάμηνο και κατά 15% από το 2019, ενώ η σύμβαση παραχώρησης προβλέπει την αναπροσαρμογή των διοδίων τελών, δύο φορές εντός της πρώτης πενταετίας της 35ετούς περιόδου παραχώρησης, σε συνάρτηση με την αναβάθμιση του δρόμου και την υλοποίηση των νέων τμημάτων, ώστε το κόστος χρήσης να εξομοιωθεί με αυτό του υπολοίπου δικτύου.
Για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), με τη σύμβαση παραχώρησης να έχει ήδη υπογραφεί με το Δημόσιο, και με εκπληρωμένο το χρηματοοικονομικό κλείσιμο, η έναρξη της παραχώρησης τοποθετείται στις αρχές του 2026.
Σε σχέση με το έργο Αντλησιοταμίευσης Αμφιλοχίας απομένουν τυπικές διαδικασίες και εγκρίσεις για να ενεργοποιηθούν τα ασκηθέντα put / call options, βάσει των οποίων η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα αποκτήσει το 50% του έργου.
Τα ισχυρά μεγέθη
Σημειώνεται ότι, κατά το πρώτο εξάμηνο, το μέσο κόστος δανεισμού του Ομίλου διαμορφώθηκε στο 3,6%, μειωμένο κατά 50 μονάδες βάσης, από την αρχή του έτους. Περαιτέρω αποκλιμάκωση αναμένεται μετά την επιτυχή έκδοση ομολόγου ύψους 500 εκατ. ευρώ, με επιτόκιο 3,2%.
Αναφορικά με τα οικονομικά αποτελέσματα πρώτου εξαμήνου 2025, υπενθυμίζεται ότι ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ανακοίνωσε καθαρά κέρδη για τους μετόχους 68,1 εκατ. ευρώ έναντι 49,8 εκατ., δηλαδή αύξηση 22,5%. Τα συνολικά έσοδα ανήλθαν σε 1,957 δις. παρουσιάζοντας αύξηση κατά 43,6% από την προηγούμενη χρονιά, ενώ η λειτουργική κερδοφορία (adj. EBITDA) αυξήθηκε κατά 84,4% ανερχόμενη σε 317,5 εκατ. ευρώ. Η αύξηση σχετίζεται κατά κύριο λόγο με την απόδοση του τομέα των παραχωρήσεων, ο οποίος ενισχύθηκε με την έναρξη λειτουργίας της Αττικής Οδού, που συνεισέφερε 89 εκατ. ευρώ στην λειτουργική κερδοφορία. Για ένα ακόμα εξάμηνο παρατηρήθηκε αύξηση της κυκλοφορίας στο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων του Ομίλου. Ο κατασκευαστικός τομέας παρουσίασε αύξηση εσόδων, διατηρώντας παράλληλα τα περιθώρια κέρδους του σε υγιή επίπεδα. Σε συνέχεια της αύξησης της κερδοφορίας, σημαντική άνοδο παρουσίασαν και οι λειτουργικές ταμειακές ροές, οι οποίες ανήλθαν σε 219,3 εκατ. έναντι 93,3 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους. Τα ελεύθερα ταμειακά διαθέσιμα του Ομίλου κατά το τέλος του πρώτου εξαμήνου ανήλθαν σε 1,464 δισ., ενώ η συνολική ρευστότητα, μετά και την πρόσφατη επιτυχημένη έκδοση του 7ετούς εταιρικού ομολόγου ανέρχεται στα επίπεδα των 2 δισ. ευρώ.
Στον τομέα των κατασκευών, το υπογεγραμμένο ανεκτέλεστο στις 30.06.2025 ανερχόταν σε 6,3 δισ. ευρώ, με τον Όμιλο να έχει υπογράψει έως και τις 16.09.2025 επιπλέον νέες συμβάσεις ύψους 0,7 δισ. ευρώ. Περίπου το 75% του συνολικού ανεκτέλεστου αφορά ιδιωτικά έργα και έργα ιδίων επενδύσεων του Ομίλου. Όσον αφορά στις προοπτικές για τις επόμενες περιόδους, ο Όμιλος σημειώνει ότι η αύξηση της λειτουργικής κερδοφορίας που καταγράφηκε στο πρώτο εξάμηνο αναμένεται να είναι διατηρήσιμη, καθώς προέρχεται κατά κύριο λόγο από τον τομέα των παραχωρήσεων με τα έργα να διασφαλίζουν για τον Όμιλο μακροπρόθεσμες και σταθερές ροές εσόδων. Περαιτέρω ενίσχυση αναμένεται σταδιακά με την λειτουργία των επόμενων έργων παραχωρήσεων, όπως η Εγνατία Οδός, το αεροδρόμιο Καστελίου, τα έργα διαχείρισης υδάτινων πόρων και απορριμμάτων κ.ά.















