Της Τέτης Ηγουμενίδη

Κομβική προτεραιότητα για τον Όμιλο ΓΕΚ Τέρνα, όσον αφορά το έργο παραχώρησης του Βορείου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), προϋπολογισμού 1,75 δισ. ευρώ, αποτελεί η άμεση έναρξη της κατασκευαστικής φάσης.

Η σύμβαση παραχώρησης για τον νέο αυτοκινητόδρομο Χανιά – Ηράκλειο υπεγράφη τον Μάιο. Κορυφαία στελέχη του Ομίλου υπογραμμίζουν πως εκκρεμότητες που σχετίζονται με τις απαλλοτριώσεις, τις μελέτες και τεχνικά ζητήματα χρειάζεται να διευθετηθούν το συντομότερο δυνατό από τα αρμόδια υπουργεία (Εθνικής Οικονομίας και Υποδομών και Μεταφορών), ώστε οι εργασίες στο κύριο τμήμα του ΒΟΑΚ, Χανιά – Ηράκλειο, να ξεκινήσουν εντός του 2025.

Η πίεση αυτή εντείνεται και από το γεγονός ότι στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης έχει προβλεφθεί χρηματοδότηση 200 εκατ. ευρώ για την εν λόγω παραχώρηση. Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Υποδομών επιχειρεί να απομονώσει τεχνικό αντικείμενο αντίστοιχης αξίας, ώστε οι πρώτες εργασίες να αρχίσουν από εκεί και να ολοκληρωθούν στα μέσα του 2026 με τη λήξη του Ταμείου.

Ταυτόχρονα, σύμφωνα με πληροφορίες, εξελίσσονται διαπραγματεύσεις με δύο τουλάχιστον φορείς – τον Όμιλο Aktor και τη Metlen – για την πιθανή αγορά ποσοστού στην παραχώρηση του ΒΟΑΚ. Ωστόσο, από πλευράς ΓΕΚ Τέρνα ξεκαθαρίζεται ότι προτεραιότητα παραμένει η εκκίνηση των κατασκευαστικών έργων.

Η παραχώρηση του ΒΟΑΚ, σε συνδυασμό με την Εγνατία Οδό, που αναμένεται να περάσει στον έλεγχο της ΓΕΚ Τέρνα στα τέλη του 2025, αλλά και με την Αττική Οδό, συνθέτουν για τον Όμιλο το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων στην Ελλάδα και ένα από τα σημαντικότερα σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου, η λειτουργική κερδοφορία του Ομίλου (adj. EBITDA) αυξήθηκε κατά 84,4%, φθάνοντας τα 317,5 εκατ. ευρώ. Η εντυπωσιακή αυτή άνοδος αποδίδεται κυρίως στις αποδόσεις του τομέα των παραχωρήσεων.

Στον τομέα αυτό εντάσσονται το υπό κατασκευή νέο αεροδρόμιο Ηρακλείου Κρήτης στο Καστέλι, το οποίο υλοποιείται από κοινοπραξία στην οποία συμμετέχει ο ΓΕΚ Τέρνα και το ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα με καζίνο (IRC) στο Ελληνικό.

Σε ό,τι αφορά το τελευταίο έργο, υψηλόβαθμα στελέχη του Ομίλου εκφράζουν έντονο προβληματισμό για την έλλειψη προόδου στη μελέτη της σήραγγας Ηλιουπόλεως. Η σήραγγα αυτή, που θα συνδέει την Περιφερειακή Υμηττού στο ύψος του στρατοπέδου Σακέτα με τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης. Θεωρείται κρίσιμη υποδομή για την αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας στα Νότια Προάστια και συνολικά στην Αττική, ειδικά ενόψει της λειτουργίας των μεγάλων αναπτύξεων στο Ελληνικό, όπως θα είναι το IRC για το οποίο εκτιμάται ότι καθημερινά θα προσελκύει 10 με 15 χιλ. επισκέπτες.

Όπως σημειώνεται υπάρχουν τεχνικές προτάσεις καθώς και σενάρια χρηματοδότησης που έχουν κατατεθεί μέσω Πρότυπης Πρότασης, που όμως παραμένουν στα συρτάρια του υπουργείου Υποδομών, περιμένοντας την πολιτική ηγεσία να λάβει αποφάσεις.