Πηγή Εικόνας: απε - μπε

της Τέτης Ηγουμενίδη

Με τον κατασκευαστικό τομέα να αποτελεί τον βασικό μοχλό ανάπτυξης, ο Όμιλος Άβαξ προβλέπει ότι μέχρι το 2029 τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) θα φτάσουν τα 150 εκατ., σύμφωνα με την ενημέρωση που παρείχε η διοίκηση στους αναλυτές με αφορμή τα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου του 2025.

Η μεγαλύτερη συνεισφορά στην κερδοφορία αναμένεται από τις κατασκευές, με εκτιμώμενα EBITDA ύψους 90 εκατ., ενώ οι παραχωρήσεις θα αποφέρουν περίπου 36 εκατ. και οι λοιπές δραστηριότητες – όπως η ενέργεια και το real estate – θα προσθέσουν επιπλέον 24 εκατ. ευρώ.

Για το τρέχον έτος, η εταιρεία εκτιμά ότι τα EBITDA θα ανέλθουν στα 120 εκατ., με τον κύκλο εργασιών να προσεγγίζει τα 800 εκατ. ευρώ. Η διοίκηση εξέφρασε την ικανοποίησή της για την πορεία του πρώτου εξαμήνου, επισημαίνοντας ότι η θετική τάση είναι βιώσιμη και αναμένεται να συνεχιστεί τα επόμενα χρόνια.

Αξιοσημείωτο είναι ότι η ενίσχυση της κερδοφορίας στον κατασκευαστικό τομέα κατάφερε να αντισταθμίσει τις απώλειες που προέκυψαν από την ολοκλήρωση της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού και την παράδοση του έργου στη ΓΕΚ Τέρνα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του εξαμήνου, το περιθώριο EBITDA στον κατασκευαστικό κλάδο ανήλθε στο 13,6%, έναντι 10,4% την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους. Παρότι η διοίκηση δεν αναμένει διατήρηση αυτού του υψηλού ποσοστού, εκτιμά ότι θα παραμείνει σταθερά πάνω από το 10%, χάρη στο ισχυρό χαρτοφυλάκιο έργων που έχει αναλάβει ο Όμιλος.

Σε ερώτηση για πιθανή έκδοση εταιρικού ομολόγου ο εκτελεστικός πρόεδρος, Χρήστος Ιωάννου, ανέφερε ότι εξετάζονται διάφορες επιλογές για την ενίσχυση της χρηματοοικονομικής θέσης της εταιρίας, συμπεριλαμβανομένου και ενός retail bond, χωρίς ωστόσο να έχει ληφθεί οριστική απόφαση.

Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των υπογεγραμμένων έργων ανέρχεται σήμερα στα 2,76 δισ., με το 85% να αφορά μεγάλα έργα υποδομής, όπως: η γραμμή 4 του Μετρό (980 εκατ.), το εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας Mintia 1.750MW στη Ρουμανία (709 εκατ.), τα τρία νοσοκομεία του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (443 εκατ.), το οδικό έργο Μπράλος – Άμφισσα (243 εκατ.), τα έργα Daniel (175 εκατ.),

το Ιωάννινα – Κακαβιά (172 εκατ.), το FlyOver Θεσσαλονίκης (μερίδιο 191 εκατ.),

και οι υποδομές στο Ελληνικό (308 εκατ.).

Η διοίκηση σημείωσε ότι επίκεινται νέες ευκαιρίες για ενίσχυση του ανεκτέλεστου, καθώς έχουν ήδη δημοπρατηθεί σημαντικά έργα, όπως τα δύο οδικά ΣΔΙΤ στη Βόρεια Ελλάδα, συνολικής εκτιμώμενης αξίας περίπου 700 εκατ.

Το πρώτο εξάμηνο του 2025, ο Όμιλος υπέγραψε ή αναδείχθηκε ανάδοχος σε έργα όπως: Η κατασκευή του εργοστασίου της Παπαστράτος (30 εκατ.), η αποκατάσταση ζημιών στη Θεσσαλία (έργο Daniel, 175 εκατ.), η μονάδα παραγωγής γευμάτων της Σκλαβενίτης στη Μαγούλα (35 εκατ.) και το ΣΔΙΤ Ταυρωπού (μερίδιο 53 εκατ.).

Παράλληλα, ολοκληρώθηκε η παράδοση του μεγαλύτερου τμήματος του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος, καθώς και ενεργειακό έργο ισχύος 282MW στο Ιράκ (82 εκατ.).

Ο Όμιλος Άβαξ διαθέτει χαρτοφυλάκιο συμμετοχών σε παραχωρήσεις και ΣΔΙΤ με αποτίμηση 422,4 εκατ. στο τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2025. Παρά τη λήξη της σύμβασης της Αττικής Οδού, η εταιρία αναμένει έσοδα ύψους 156 εκατ. έως το 2029 από τις υφιστάμενες παραχωρήσεις, ενώ συνολικά προβλέπει έσοδα 900 εκατ. μέχρι τη λήξη των συμβάσεων.

Στον τομέα του real estate, ο Άβαξ ενισχύει τη δραστηριότητά του με την ανάπτυξη οικιστικών έργων εμπορικής αξίας περίπου 70 εκατ., ενώ στον ενεργειακό τομέα έχει καταθέσει πρόταση για την ανάπτυξη και σύνδεση συστήματος αποθήκευσης ενέργειας ισχύος 50MW στη Βοιωτία, στο πλαίσιο σχετικής διαδικασίας του υπουργείου Ενέργειας.