Σημαντικές παρεμβάσεις στην Αττική Οδό και ειδικότερα στον κόμβο Μεταμόρφωσης προανήγγειλε χτες ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρ. Δήμας, σε συνάντησή του με εκπροσώπους των μέσων μαζικής ενημέρωσης. Όπως ανέφερε, δόθηκε στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ εντολή να μελετήσει την παρέμβαση στον Κόμβο της Μεταμόρφωσης στην Αττική Οδό, στην έξοδο προς την Εθνική, με στόχο την αποσυμφόρησή του. Το έργο θα ανατεθεί στον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με συμπληρωματική σύμβαση, δεν χρειάζονται απαλλοτριώσεις, δεν θα αυξηθούν τα διόδια, ενώ το κόστος θα καλυφθεί από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Ο σχεδιασμός προβλέπει τη δημιουργία δυο διακριτών εξόδων σε απόσταση 150 μέτρων (με τη δημιουργία μιας νέας) προς τη Εθνική Οδό ώστε να μην «συναντιόνται» τα οχήματα που έρχονται από την Ελευσίνα και το Μαρκόπουλο (αεροδρόμιο) και δημιουργείται η συμφόρηση.

Δημοπρατείται ο κόμβος Σκαραμαγκά, ολοκληρώνεται η Εγνατία Οδός

Επίσης, αναφορικά με την Εγνατία οδό, για άλλη μια φορά από το υπουργείο σημείωσαν ότι η ολοκλήρωση των διαδικασιών ώστε να ξεκινήσει παραχώρησης υπό τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (Νέα Εγνατία οδός) αναμένεται εντός του 2025. Οι διαδικασίες είναι σε εξέλιξη, έχει γίνει καταγραφή και σε παράλληλη φάση προχωρά και η διαδικασία πιστοποίησης των σηράγγων (κατηγορία Ε).

Ο κ. Δήμας, επιπρόσθετα, προανήγγειλε τη δημοπράτηση του έργου υλοποίησης του Τριπλού Κόμβου Σκαραμαγκά, εκτιμώμενου ύψους 70 εκατ. ευρώ, τον Οκτώβριο του 2025. Το έργο αναμένεται να «βγάλει» βαρέα οχήματα από τον αστικό ιστό.

Τα άλλα projects

Να σημειωθεί ότι ο κ. Δήμας φάνηκε θετικός για τα οδικά έργα που έχουν προτείνει οι κατασκευαστές μέσω του μοντέλου Πρότυπων Προτάσεων, ιδίως για το Ελευσίνα – Οινόη (από ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) που θα δώσει «ανάσες» στον Κηφισό, ωστόσο, τόνισε ότι χρειάζεται περισσότερος χρόνος και μελέτη των προτάσεων.

Ο υπουργός αναφέρθηκε και σε άλλες μεγάλες συμβάσεις, σε προτεραιότητες και προκλήσεις των τελευταίων 6 μηνών, απ’ όταν ανέλαβε την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών μετά τον ανασχηματισμό.

Όπως σημείωσε ο κ. Δήμας, ήταν πρόκληση η συμβασιοποίηση των έργων αποκατάστασης στη Θεσσαλία (λόγω Daniel) και τα έργα προχωρούν. «Εμείς κάνουμε διαρκώς αυτοψίες, γίνονται προσπάθειες να ολοκληρωθούν όσο το δυνατόν νωρίτερα, θυμίζουμε υπάρχουν και τα όρια του Ταμείου Ανάκαμψης», είπε ο υπουργός.

Δεύτερη προτεραιότητα ήταν η συμβασιοποίηση του ΒΟΑΚ. «Μπορέσαμε στις 9 Μαΐου να γίνει πραγματικότητα το έργο παραχώρησης και ήδη όποιος περάσει μπορεί να δει τα εργοτάξια στις άλλες δύο συμβάσεις (Χερσόνησος-Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος) αλλά και τα έργα οδικής ασφάλειας», σημείωσε ο ίδιος.

Για να προσθέσει: «για το Πάτρα-Πύργος, τα υπόλοιπα 10 χλμ. από τα Καμίνια μέχρι την Πάτρα θα δοθούν στο τέλος Νοεμβρίου. Έχουν ληφθεί κυκλοφοριακές ρυθμίσεις για να δώσουμε τον δρόμο».

Για το Μετρό Θεσσαλονίκης ανέφερε ότι προχωρά η επέκταση προς Καλαμαριά και ο χρόνος που έχει δώσει το υπουργείο είναι για το τέλος του πρώτου τριμήνου του 2026. «Είναι πολύ σημαντικό και με τη λειτουργία του καταφέραμε να μειωθεί το κυκλοφοριακό πρόβλημα σύμφωνα με στοιχεία κατά 15% στο κέντρο της Θεσσαλονίκης», σημειώθηκε.

Να προσθέσουμε ότι από την πλευρά του ο υφυπουργός Υποδομών, κ. Ν. Ταχιάος, αναφέρθηκε στο έργο της Γραμμής 4 του Μετρό Αθήνας, επαναλαμβάνοντας ότι ήταν λάθος το γεγονός ότι οι πρόδρομες εργασίες είχαν εξαιρεθεί από το κύριο έργο. Δεδομένου ότι προέκυψαν προσφυγές και αντιδράσεις, στο υπουργείο δεν έχουν στην παρούσα φάση εκτίμηση χρόνου για το πότε θα ολοκληρωθεί το έργο.

Σε σχέση με την εξέλιξη του έργου του οδικού ΣΔΙΤ flyover στη Θεσσαλονίκη η πρόοδος βρίσκεται στο 30%.

Επίσης το βόρειο τμήμα του Ε65 (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) χρονικά υπολογίζεται να είναι έτοιμο στο δεύτερο τρίμηνο του 2026, καθώς κατασκευαστικά η πρόοδος ξεπερνά το 80%.

Για τα υδραυλικά έργα υπενθύμισε ο υπουργός ότι «υπογράψαμε τα έργα στα Μπραμιανά στην Κρήτη, την συμμπληρωματική σύμβαση στο φράγμα του Ασωπού στην Κορινθία, ξεκίνησαν τα έργα στο Φάρμα Τσικνιά στη Λέσβο, ενώ προχωράμε το έργο για το φράγμα Πλακιώτισσας στο Ηράκλειο», με χρηματοδότηση από το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης».

Η Αττική Οδός

Από το υπουργείο «βγήκε» χτες και σχετική ενημέρωση για την εκπόνηση πρότασης για τη βελτίωση της κυκλοφοριακής ροής στον Ανισόπεδο Κόμβο (Α/Κ) Μεταμόρφωσης, με στόχο τη μείωση των καθυστερήσεων και την αύξηση της ικανότητας εξυπηρέτησης των κυκλοφοριακών φόρτων. Η παρέμβαση αφορά την είσοδο στον Αυτοκινητόδρομο Αθηνών – Θεσσαλονίκης (κατεύθυνση προς Λαμία) και προβλέπει:

· Την αποφυγή συνένωσης των δύο κλάδων εισόδου (Αεροδρόμιο – Λαμία και Ελευσίνα – Λαμία) με ανεξάρτητη είσοδο στον αυτοκινητόδρομο Αθηνών – Θεσσαλονίκης, ώστε να αποφεύγεται ο «στραγγαλισμός» των δύο κλάδων και η κυκλοφοριακή συμφόρηση.

· Τον υπερδιπλασιασμό της κυκλοφοριακής ικανότητας, που εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε τουλάχιστον 50% μείωση των καθυστερήσεων στις ώρες αιχμής.

Η προτεινόμενη λύση χαρακτηρίζεται μεταξύ άλλων από διατήρηση των υφιστάμενων ορίων απαλλοτρίωσης, μικρή, σχετικά, όχληση κατά τη διάρκεια της κατασκευής, χαμηλό κατασκευαστικό κόστος, έως και διπλασιασμό της κυκλοφοριακής ικανότητας των κλάδων. Για την υλοποίησή της παρέμβασης απαιτείται η εκπόνηση των απαραίτητων μελετών από τον παραχωρησιούχο.