Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ - ΜΠΕ

Τροποποίηση φαίνεται να προκύπτει σε σχέση με την υλοποίηση του έργου «Σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου Προβλήτα του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) με την υφιστάμενη σιδηροδρομική γραμμή», με τη σχετική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) να μπαίνει σε διαβούλευση.

Με τα δεδομένα που ήταν γνωστά, το έργο αφορούσε στην κατασκευή νέας σιδηροδρομικής γραμμής δύο χιλιομέτρων που θα συνδέει τον 6ο Προβλήτα του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης με την υφιστάμενη σιδηροδρομική γραμμή. Ο προϋπολογισμός του έργου (μαζί με τον Προαστιακό Δυτικής Θεσσαλονίκης) ανέρχεται στα 53,5 εκατ. ευρώ, με την ολοκλήρωση του έργου να εκτιμάται στο τέλος του τρίτου τριμήνου του 2026. Η παρούσα τροποποίηση αφορά στην κατασκευή και λειτουργία ηλεκτροκινούμενης και σηματοδοτούμενης διπλής γραμμής με ανάλογη αύξηση του πλάτους της υποδομής (στέψη χωματουργικού έργου και πλάτος γέφυρας).

Συνοπτικά η νέα λύση που προτείνεται, έχει ως εξής: η σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου Προβλήτα θα επιτευχθεί μέσω γέφυρας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής, λύση με την οποία συναινεί η διοίκηση του ΟΛΘ και με την οποία περιορίζεται η ανάγκη διατήρησης τμήματος των σιδηροδρομικών γραμμών στον αστικό ιστό, με βασικά πλεονεκτήματα την κατάργηση ισόπεδων διαβάσεων, την απελευθέρωση χώρων και τη δυνατότητα αναπλάσεων στην περιοχή.

Θεωρητικά και πρακτικά, σε εξέλιξη έχει βρεθεί σχετικός διαγωνισμός, από το 2021-2022, ένας από τους 6 που προωθούσε η ΕΡΓΟΣΕ μέσω ανταγωνιστικού διαλόγου, που στην πορεία «έμπλεξαν» και με χρηματοδοτικά θέματα. Για το συγκεκριμένο είχαν δείξει τότε ενδιαφέρον οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ – Alstom, ΕΛΛΑΚΤΩΡ – Μυτιληναίος και Intrakat. Όπως είναι κατανοητό, έκτοτε άλλαξαν αρκετά στον κλάδο, κυρίως μέσω της απόκτησης της ΑΚΤΩΡ, ως τότε κατασκευαστικής θυγατρικής της ΕΛΛΑΚΤΩΡ, από την Intrakat που έχει μετονομαστεί σε AKTOR Group. Κατά συνέπεια, δε θα μπορούσαν να δώσουν το παρών με αυτή τη μορφή τα σχήματα και μοιραία θα υπάρξουν αλλαγές. Η ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας και η υπογραφή της σύμβασης «μελέτης-κατασκευής» αναμένεται το β’ τρίμηνο 2026, με προβλεπόμενο χρόνο κατασκευής 4 έτη.

Το προτεινόμενο έργο θα συμβάλλει στην καλύτερη διασύνδεση του λιμένα Θεσσαλονίκης με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο και στην μείωση της επιβάρυνσης της πόλης λόγω της λειτουργίας της σιδηροδρομικής σύνδεσης μέσω της Πύλης 11. Η σιδηροδρομική γραμμή έχει μήκος 2.869,66m. και μελετήθηκε για ταχύτητα μελέτης 70km/h. Η χάραξη της Σ.Γ. έχει αρχή εντός του Λιμένα Θεσσαλονίκης και συγκεκριμένα στην πρώτη βόρεια παράλληλη σιδ. γραμμή της κύριας σιδ. γραμμής, ύστερα από σχετική συνεννόηση με την Υπηρεσία. Στο επόμενο στάδιο μελέτης, αφού θα έχει ολοκληρωθεί και η μελέτη σκοπιμότητας του λιμένα Θεσσαλονίκης (Master Plan) θα πρέπει να γίνει κατάλληλη προσαρμογή της χάραξης εντός του λιμένα, εφόσον απαιτηθεί από τις ανάγκες ανάπτυξης του σιδ. σταθμού λιμένα.