Πηγή Εικόνας: απε - μπε

Της Τέτης Ηγουμενίδη

Ένα ακόμη έργο υποδομής που πέρασε από χίλια κύματα —ίσως από τα πιο ταλαιπωρημένα της χώρας— ολοκληρώνεται. Ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος, ή τουλάχιστον το μεγαλύτερο τμήμα του, παραδίδεται αύριο Παρασκευή το μεσημέρι στην κυκλοφορία, σηματοδοτώντας το τέλος μιας μακράς περιόδου καθυστερήσεων, ανατροπών και εργολαβικών περιπετειών.

Ωστόσο, για να μπορεί κανείς να μιλήσει για πλήρες και ενιαίο οδικό δίκτυο στη Δυτική Πελοπόννησο, μένει ακόμη μια κρίσιμη εκκρεμότητα: ο αυτοκινητόδρομος Πύργος – Κόμβος Αλφειού – Καλό Νερό – Τσακώνα. Όπως έκανε πρόσφατα γνωστό ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος, το έργο αυτό βρίσκεται στο τραπέζι των συζητήσεων με την Ολυμπία Οδό.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η Ολυμπία Οδός έχει ήδη παραδώσει νέες μελέτες για το τμήμα Πύργος – Τσακώνα, βασισμένες σε συγκεκριμένες τεχνικές κατευθύνσεις που της δόθηκαν από το αρμόδιο υπουργείο. Το μεγάλο «αγκάθι», βεβαίως, δεν είναι άλλο από τη χρηματοδότηση. Η εξασφάλισή της θα είναι το επόμενο (και δυσκολότερο) βήμα.

Αξίζει να θυμίσουμε ότι τόσο το τμήμα Πάτρα – Πύργος όσο και αυτό προς Τσακώνα ήταν αρχικά ενσωματωμένα στη σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού, όταν αυτή υπεγράφη τον Ιούλιο του 2007. Όμως, με την έλευση της οικονομικής κρίσης και την επανεκκίνηση των μεγάλων έργων υποδομής το 2013, το Πάτρα – Πύργος αποσπάστηκε από τη σύμβαση.

Μέχρι να ξεκινήσει ουσιαστικά η κατασκευή του το 2022 – η οποία ολοκληρώθηκε μέσα σε χρόνο ρεκόρ, μόλις 3 ετών, από τους κατασκευαστικούς κολοσσούς ΓΕΚ Τέρνα, Aktor και Άβαξ – το έργο γνώρισε αλλεπάλληλες περιπέτειες. Το αποκορύφωμα ήταν η «τμηματοποίηση» σε 8 ξεχωριστές εργολαβίες. Μια πρακτική που τελικά εγκαταλείφθηκε έπειτα από την κυβερνητική αλλαγή του 2019, ανοίγοντας τον δρόμο για τη σημερινή ολοκλήρωση.

Από αύριο, λοιπόν, δίνεται στην κυκλοφορία το τμήμα Αλισσός – Πύργος, συνολικού μήκους περίπου 65,8 χιλιομέτρων. Το κομμάτι Μιντιλόγλι – Αλισσός (περίπου 8,5 χλμ.), αναμένεται να παραδοθεί ως το τέλος Νοεμβρίου 2025.

Μαζί με τη λειτουργία του δρόμου, μπαίνουν και τα διόδια στο προσκήνιο. Όπως ενημέρωσε η Ολυμπία Οδός, τίθεται σε ισχύ το σύστημα διοδίων για τη ζώνη Κυλλήνη – Πύργος (29 χλμ.), ενώ η διαδρομή Μιντιλόγλι – Κυλλήνη (46 χλμ.) θα παραμείνει προσωρινά χωρίς διόδια, μέχρι την πλήρη ολοκλήρωση του έργου.

Αυτό που διαφοροποιεί τον συγκεκριμένο οδικό άξονα από όλους τους υπόλοιπους στη χώρα είναι το γεγονός ότι πρόκειται για τον πρώτο πλήρως αυτοματοποιημένο αυτοκινητόδρομο στην Ελλάδα. Η λειτουργία του βασίζεται αποκλειστικά σε ηλεκτρονικά διόδια και μηχανήματα Αυτόματης Πληρωμής, χωρίς εμπλοκή προσωπικού.

Η σταδιακή λειτουργία του συστήματος χρέωσης αφορά τον μετωπικό σταθμό Πύργου και στις δύο κατευθύνσεις και τον πλευρικό σταθμό Αμαλιάδας με χρέωση από/προς Πύργο. Οι τιμές των διοδίων είναι στα 2,1 ευρώ για ΙΧ στον Μετωπικό Σταθμό Πύργου και στα 1,5 ευρώ για μηχανές, 5,3 ευρώ για φορτηγά κατηγορίας 3 και 7,5 ευρώ για κατηγορίας 5. Στον Πλευρικό Αμαλιάδας θα είναι στα 1,2 ευρώ για ΙΧ, στα 0,8 ευρώ για μηχανές, στα 3,1 ευρώ για φορτηγά κατ. 3 και 4,4 ευρώ για κατηγορίας 5.

Σε ό,τι αφορά τους χρόνους η διαδρομή Αθήνα – Πύργος εκτιμάται ότι θα διαρκεί πλέον 2 ώρες και 45 λεπτά, έναντι των 3,5 ωρών μέχρι σήμερα, ενώ το Πάτρα – Πύργος θα «πέσει» στα 45 λεπτά, από 1,5 ώρα που απαιτούνταν παλαιότερα.

Πέρα από τη διευκόλυνση της μετακίνησης και τη μείωση του χρόνου, το μεγάλο κέρδος είναι η ασφάλεια. Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Οδικών Αξόνων Δυτικής Ελλάδας και Πελοποννήσου, με τη λειτουργία του αυτοκινητόδρομου Κορίνθου – Πατρών καταγράφεται μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων άνω του 90% σε ετήσια βάση.

Το έργο φέρνει όμως και οικονομικές προσδοκίες. Με βάση τον προαναφερόμενο φορέα το τοπικό ΑΕΠ σε Αχαΐα και Ηλεία αναμένεται να ενισχυθεί κατά 2% με 3%, ενώ οι ενδείξεις από ανάλογα έργα του παρελθόντος είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικές: μετά την ολοκλήρωση της Κορίνθου – Πατρών, ο τουρισμός στην ευρύτερη περιοχή αυξήθηκε κατά 15% με 20%, ενώ η εμπορευματική δραστηριότητα κατέγραψε άνοδο της τάξης του 30% έως 40%.