Ωριμάζει περαιτέρω, ώστε στη συνέχεια να ενεργοποιηθεί, η προαίρεση «Κίσσαμος – Χανιά», τμήμα της μεγάλης σύμβασης παραχώρησης του ΒΟΑΚ με παραχωρησιούχο τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για το έργο «ΜΕΛΕΤΗ, ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ, ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ, ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ, ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΚΑΙ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ ΤΟΥ ΒΟΑΚ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΚΙΣΣΑΜΟΣ-ΧΑΝΙΑ» έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση με ορίζοντα ολοκλήρωσης την 9η Σεπτεμβρίου 2025.

Επί της ουσίας, το τμήμα αυτό των 30 χλμ., αποτελεί μέρος της μεγάλης σύμβασης από Χανιά έως Ηράκλειο (157 χλμ.) και «κουμπώνει» με αυτήν. Υπενθυμίζεται ότι προ ολίγων μόλις μηνών, σε συνέχεια της ανάδειξής της ως προσωρινού αναδόχου, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ υπέγραψε με το Ελληνικό Δημόσιο τη σύμβαση για το έργο παραχώρησης – Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο. Το κατασκευαστικό κόστος του έργου είναι 1,75 δισ. ευρώ, ενώ η διάρκεια της παραχώρησης είναι 35 έτη, εκ των οποίων πέντε αντιστοιχούν στην περίοδο μελετών – κατασκευών. Το συνολικό μήκος του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο ανέρχεται σε 187 χιλιόμετρα, συμπεριλαμβανομένων 30 χλμ. που αφορούν το υπό προαίρεση τμήμα Κίσσαμος – Χανιά.

Θυμίζουμε, επίσης, αναφορικά με στοιχεία της Σύμβασης Παραχώρησης που αφορούν και στο εν λόγω τμήμα «Κίσσαμος – Χανιά», ότι η χρηματοδότηση του έργου προέρχεται από τρεις διαφορετικές πηγές. Πρώτον, ο Παραχωρησιούχος υποχρεούται να επενδύσει εξ ιδίων συνολικά 219,3 εκατ. ευρώ. Σε περίπτωση που ασκηθεί το Δικαίωμα Προαίρεσης τότε η επένδυση αυτή του Παραχωρησιούχου αυξάνεται σε 243,5 εκατ. ευρώ. Δεύτερον, η Χρηματοδοτική Συμβολή του Δημοσίου ανέρχεται σε 693 εκατ. ευρώ ενώ αν ασκηθεί το Δικαίωμα Προαίρεσης τότε η Χρηματοδοτική Συμβολή του Δημοσίου αυξάνεται κατά 99 εκατ. ευρώ. Τρίτον, αναφορικά με τα Δάνεια προς τον Παραχωρησιούχο από Εμπορικές Τράπεζες, τα δάνεια αυτά ανέρχονται σε 971,8 εκατ. ευρώ χωρίς να έχει ενεργοποιηθεί το δικαίωμα προαίρεσης (Τμήμα Κίσσαμος – Χανιά), ενώ αν ενεργοποιηθεί η προαίρεση τα δάνεια αυτά ανέρχονται σε 1,079 δισ. ευρώ.

Το οδικό τμήμα

Περνώντας στο τμήμα αυτό, όπως αναφέρεται και στη ΜΠΕ, η αρχή του τμήματος ευρίσκεται στο πέρας του προβλεπόμενου Ισόπεδου Κόμβου Καλουδιανών στην είσοδο της πόλεως του Κίσσαμου και το τέλος αυτού στον υφιστάμενο Ανισόπεδο Κόμβο Βαμβακόπουλου. Το έργο αφορά σε οδικό άξονα μήκους περί τα 30,4 km, συνοδό παράπλευρο οδικό δίκτυο εξυπηρέτησης, κατασκευή γεφυρών, σηράγγων, ανισόπεδων κόμβων, Κέντρων Ελέγχου Σηράγγων (ΚΕΣ), Κέντρου Λειτουργίας και Συντήρησης και κατασκευή Σταθμού Εξυπηρέτησης επιβατών (ΣΕΑ). Στα τεχνικά χαρακτηριστικά περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, 6 Ανισόπεδοι κόμβοι, 1 Ισόπεδος Κόμβος, 10 γέφυρες μέγιστου μήκους 214,2 m, 2 σήραγγες συνολικού μήκους (2 κλάδων) περί τα 1.430 m, ένα ημιστέγαστρο μήκους 80 m, 41 Ανισόπεδες Διαβάσεις (34 Κάτω Διαβάσεις και 7 Άνω) 71 οχετοί (σωληνωτοί και κιβωτοειδούς διατομής) διαφόρων διαστάσεων, 36 έργα αντιστήριξης (τοίχοι/ πασσαλότοιχοι) συνολικού μήκους περί τα 8km μέγιστους ύψους 17.5 m κ.α. Οι υφιστάμενοι ανισόπεδοι κόμβοι διατηρούνται ως προς τη θέση τους με τροποποιήσεις της μορφής τους ώστε είτε να ικανοποιηθεί το κανονιστικό πλαίσιο είτε να εξυπηρετούνται καλύτερα οι κυκλοφοριακές ανάγκες. Ειδικά στην περιοχή του κόμβου Νωπηγείων έχει ληφθεί υπόψη η ύπαρξη αρχαιολογικού χώρου σε άμεση γειτνίαση με τον υφιστάμενο ΒΟΑΚ.

Οφέλη του έργου

Η σκοπιμότητα υλοποίησης του εξεταζόμενου οδικού έργου συνδέεται με το γεγονός ότι ο υφιστάμενος δρόμος, ιδίως κατά τους θερινούς μήνες, εμφανίζει προβλήματα κορεσμού με επιπτώσεις στην εξυπηρέτηση της κυκλοφορίας και την οδική ασφάλεια, ιδίως σε θέσεις με σχετικά υψηλές ταχύτητες αλλά και σημαντικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις (αυξημένες αέριες εκπομπές καυσαερίων από την λειτουργία των οχημάτων με πρώτη ή δεύτερη ταχύτητα). Επιπλέον, η κατασκευή και λειτουργία του νέου ΒΟΑΚ θα εξασφαλίσει την καλύτερη δυνατή πρόσβαση στα λιμάνια, τα αεροδρόμια, τις τουριστικές και βιομηχανικές υποδομές της Κρήτης. Η προβλεπόμενη μέση ταχύτητα είναι 89 χλμ/ώρα.

Σύμφωνα με την ΜΠΕ, το έργο θα συμβάλλει θετικά:

• Στην συμπλήρωση του οδικού δικτύου της Περιφέρειας, στην ανάπτυξη συνδυασμένων μεταφορών και στην ενίσχυση της διατροπικότητας του συστήματος μεταφορών, η οποία εστιάζει στη διασύνδεση των υποδομών με τα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών (π.χ. Αεροδρόμιο Καστελίου, λιμάνι Ηρακλείου κλπ.). Όπως αναφέρεται στο Ρυθμιστικό Σχέδιο Ηρακλείου, ο ρόλος του Βόρειου Αναπτυξιακού Άξονα της Κρήτης (ΒΟΑΚ / Διευρωπαϊκό οδικό δίκτυο μεταφορών), περί τον οποίο συναρθρώνεται ολόκληρη η αναπτυξιακή ενότητα της Κρήτης, και ο οποίος συγκεντρώνει πολλαπλών προορισμών μετακινήσεις με επίκεντρο το πολεοδομικό συγκρότημα του Ηρακλείου, συνιστώντας τη ραχοκοκκαλιά της περιοχής ΡΣΗ, διασυνδέοντας τους πλέον αστικοποιημένους Δήμους της περιοχής μελέτης, στους οποίους αποδίδει υψηλό βαθμό προσπελασιμότητας και κεντρικότητας, καθώς επιτρέπει μικρή χρονοαπόσταση από το αστικό κέντρο του Ηρακλείου, είναι κεντρικής σημασίας για ολόκληρη της περιφέρεια.

• Στη ασφαλή και γρήγορη σύνδεση των αστικών κέντρων και των παραγωγικών περιοχών της Περιφέρειας και στην αναβάθμιση υποδομών με στόχο τη βελτίωση του επιπέδου εξυπηρέτησης και ασφάλειας των χρηστών.

• Στην ανάπτυξη τουρισμού και στην ανάδειξη των πολιτιστικών και αρχαιολογικών χώρων της Περιφέρειας και της χώρας.

• Στην αύξηση της αξίας γης στις περιοχές όπου διέρχεται ο άξονας.

• Στη δημιουργία ενός σύγχρονου συστήματος παροχής υπηρεσιών οδικής μεταφοράς, που αναδεικνύει το εθνικό δίκτυο σε ουσιαστικό και αναπόσπαστο τμήμα των Διευρωπαϊκών Δικτύων και συμβάλλει στην οικονομική, κοινωνική και περιβαλλοντική ανάπτυξη της χώρας μας.