
Πηγή Εικόνας: wikimediaΤης Τέτης Ηγουμενίδη
Με τη συμμετοχή τουλάχιστον των 4 μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων, ΓΕΚ Τέρνα, Aktor, Άβαξ και Μέτκα, θα συνεχιστεί, σύμφωνα με πληροφορίες, η διαγωνιστική διαδικασία επιλογής Early Contractor Involvement (ECI) από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) για το έργο επέκτασης του κεντρικού και δορυφορικού τερματικού σταθμού.
Μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει γνωστό αν στη διαδικασία (οι προσφορές κατατέθηκαν την περασμένη Δευτέρα) έχουν προσέλθει μικρότερες εταιρίες (μόνες τους ή σε κοινοπραξία με τις προαναφερόμενες) ή κάποια ξένη τεχνική εταιρία με δεδομένο ότι ο συνολικός προϋπολογισμός της επέκτασης του αεροδρομίου της Αθήνας ξεπερνά το 1 δις. ευρώ.
Σημειώνεται ότι το μοντέλο του Early Contractor Involvement έχει υιοθετηθεί και σε άλλα μεγάλα ιδιωτικά έργα, όπως σε ορισμένα στο Ελληνικό και προβλέπει τη συμμετοχή του κατασκευαστή από τα πρώτα στάδια σχεδιασμού. Ο ανάδοχος ή οι ανάδοχοι της φάσης αυτής θα συμβάλλουν καθοριστικά στη διαμόρφωση του έργου, με στόχο βελτιστοποίηση κόστους, επιτάχυνση χρονοδιαγραμμάτων και τεχνική υποστήριξη, πριν το έργο περάσει στη δεύτερη φάση, της κατασκευής.
Στη δεύτερη φάση, που αναμένεται να ξεκινήσει στις αρχές του 2026, ένας (πιθανότατα και περισσότεροι) από τους συμμετέχοντες θα αναλάβει την πλήρη ευθύνη για τον λεπτομερή σχεδιασμό και την κατασκευή του έργου, μέσω σύμβασης Design & Build.
Η επέκταση του αεροδρομίου της Αθήνας θεωρείται σημαντικό project για τον κατασκευαστικό κλάδο, όχι μόνο λόγω μεγέθους αλλά και σημασίας. Η διοίκηση του ΔΑΑ με το εν λόγω έργο στοχεύει να καλύψει τις αυξημένες ανάγκες κίνησης που καταγράφονται τα τελευταία χρόνια. Το σχέδιο προβλέπει αύξηση της δυναμικότητας του αεροδρομίου στους 40 εκατ. επιβάτες το 2032, μέσα από τη δημιουργία νέων αιθουσών επιβίβασης, περισσότερων πυλών, επιπλέον καταστημάτων και εγκαταστάσεων.
Στις υφιστάμενες εγκαταστάσεις θα προστεθούν περίπου 150.000 τ.μ. τόσο στο κεντρικό κτίριο όσο και στον δορυφορικό σταθμό. Το έργο περιλαμβάνει ακόμη έναν θεαματικό μεσογειακό κήπο, ύψους 24,5 μέτρων, εμπνευσμένο από το αττικό τοπίο, καθώς και τη σύνδεση του δορυφορικού με τον κεντρικό σταθμό μέσω σήραγγας. Στόχος είναι να επιτευχθεί υψηλή περιβαλλοντική πιστοποίηση (LEED Gold) και να αξιοποιηθεί όσο το δυνατόν περισσότερο το φυσικό φως στους εσωτερικούς χώρους.
Πληροφορίες της αγοράς αναφέρουν πως Άβαξ και Μέτκα έχουν κατέβει στον διαγωνισμό σε κοινοπραξία, ενώ η ΓΕΚ Τέρνα συνεργάζεται με τη Redex (όμιλος Κοπελούζου). Οι δύο τελευταίες έχουν αναλάβει από κοινού την κατασκευή του νέου πολυώροφου πάρκινγκ, προϋπολογισμού περίπου 200 εκατ. ευρώ.
Το νέο πάρκινγκ που έχει ξεκινήσει να κατασκευάζεται στον χώρο του πρώην Short Term 1, θα έχει χωρητικότητα 3.365 θέσεων και συνολική επιφάνεια 98.600 τ.μ. Θα παραδοθεί το δεύτερο τρίμηνο του 2027.
Η λειτουργία του αεροδρομίου θα συνεχιστεί κανονικά καθόλη τη διάρκεια των έργων, ενώ ήδη έχουν γίνει τροποποιήσεις στη λειτουργία των χώρων στάθμευσης, με την μικρής διάρκειας στάθμευση να έχει μεταφερθεί στη Long Term.















