

Υπογράφεται, εκτός απρόοπτου, στις 9 Μαΐου η σύμβαση παραχώρησης για ένα από τα μεγαλύτερα οδικά έργα που θα εκτελεστούν στη χώρα, το τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) Χανιά – Ηράκλειο (μαζί με την προαίρεση που αφορά στο τμήμα Κίσσαμος – Χανιά) μεταξύ του δημοσίου (υπουργείο Υποδομών) και του αναδόχου (Όμιλος ΓΕΚ Τέρνα) προϋπολογισμού περί τα 2 δις. ευρώ.
Το δημόσιο θα διαθέσει για το προαναφερόμενο έργο κατά τη περίοδο μελετών – κατασκευών το συνολικό ποσό των 792 εκατ. (693 εκατ. για το Χανιά – Ηράκλειο και 99 εκατ. για Κίσσαμος – Χανιά). Τα 200 εκατ. εξ αυτών θα προέλθουν από το Ταμείο Ανάκαμψης και τα 592 εκατ. από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Η εκταμίευση της χρηματοδοτικής συμβολής του δημοσίου κατά προτεραιότητα θα προέλθει από το Ταμείο Ανάκαμψης καθώς όπως είναι γνωστό η δυνατότητα αυτή θα λάβει τέλος τον Ιούνιο του 2026.
Ο ΓΕΚ Τέρνα από την πλευρά του έχει εξασφαλίσει από τις Alpha Τράπεζα, Εθνική Τράπεζα, Eurobank και Πειραιώς Κοινό Εξασφαλισμένο Ομολογιακό Δάνειο για ποσό έως 1,301 δις. ευρώ, ενώ χθες προχώρησε στη σύσταση εταιρίας, η οποία θα αναλάβει το εν λόγω project.
Το όνομα της θυγατρικής του ΓΕΚ Τέρνα με σκοπό αποκλειστικά την εκπλήρωση των υποχρεώσεων και την άσκηση των δικαιωμάτων που θα συμφωνηθούν με τη Σύμβαση Λειτουργίας και Συντήρησης του ΒΟΑΚ είναι Δικταίον Παραχωρήσεις ΜΑΕ, ονομασία εμπνευσμένη από το Δικταίο Άντρο, ένα από τα σημαντικότερα διεθνώς γνωστά σπήλαια στη βόρεια πλευρά του βουνού Δίκτη στην Κρήτη, με μυθολογικό και αρχαιολογικό ενδιαφέρον.
Μέλη του διοικητικού συμβουλίου της Δικταίον Παραχωρήσεις είναι, μεταξύ άλλων, τα υψηλόβαθμα στελέχη του Ομίλου, Πέτρος Σουρέτης και Γιώργος Περδικάρης.
Το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ μαζί με το Κίσσαμος – Χανιά (30 χλμ.) είναι συνολικού μήκους περίπου 187 χλμ. (με δύο Λωρίδες Εκτάκτου Ανάγκης και πλήθος ανισόπεδων κόμβων και σηράγγων).
Το έργο ειδικότερα περιλαμβάνει τέσσερα βασικά οδικά τμήματα και τρείς παρακάμψεις, από δυτικά προς ανατολικά: Παράκαμψη Χανίων, με μήκος περίπου 7,7 χλμ., Σούδα – Βρύσες, 25,7 χλμ., Βρύσες – Ατσιπόπουλο, 21,8 χλμ., παράκαμψη Ρεθύμνου, 7 χλμ., Αμάρι – Σκαλέτα, 12,4 χλμ., Σκαλέτα – Λινοπεράματα, 46,7 χλμ. και παράκαμψη Ηρακλείου, 25,45 χλμ.
Η περίοδος της παραχώρησης είναι 35 έτη, εκ των οποίων έως πέντε έτη (60 μήνες) είναι η περίοδος μελετών – κατασκευών.
Υπενθυμίζεται ότι ο ΒΟΑΚ, ο οποίος αναμένεται να αναβαθμίσει τις υποδομές της Κρήτης και να συμβάλλει στην οδική ασφάλεια, περιλαμβάνει ακόμα δύο έργα τα οποία έχουν τεθεί σε τροχιά υλοποίησης:
Το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος (προϋπολογισμού 190 εκατ. με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης 90 εκατ.) που εκτελείται ως ΣΔΙΤ και το έχει αναλάβει η κοινοπραξία ΓΕΚ Τέρνα – Άκτωρ Παραχωρήσεις – Aktor (έπειτα από την εξαγορά της Άκτωρ Παραχωρήσεις από την Aktor τα μέλη της κοινοπραξίας θα είναι δύο) και το τμήμα Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος το οποίο εκτελείται από τον Aktor ως δημόσιο έργο, κόστους 192 εκατ. ευρώ.















