Πηγή Εικόνας: Photo by Aleksandar Pasaric from Pexels

Αναστέλλεται για ένα έτος η χορήγηση οικοδομικών αδειών για τουριστικά καταλύματα στις εκτός σχεδίου περιοχές σε Μύκονο και Σαντορίνη, με απόφαση που υπέγραψε ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας,  κ. Δημήτρης Οικονόμου.

 

Σύμφωνα με όσα επισημαίνει το ΥΠΕΝ σε σχετική ανακοίνωση, την απόφαση της κυβέρνησης, προκειμένου να μπει φρένο στην οικοδομική δραστηριότητα στα δύο νησιά των Κυκλάδων ενόψει της έναρξης ταχύρρυθμου πολεοδομικού σχεδιασμού, είχε ανακοινώσει ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας,  κ. Κωστής Χατζηδάκης, κατά την παρουσίαση του σχεδίου νόμου για τον εκσυγχρονισμό της χωροταξικής και πολεοδομικής νομοθεσίας. Όπως είχε επισημάνει ο κ. Χατζηδάκης, η αναστολή έκδοσης οικοδομικών αδειών για τα τουριστικά καταλύματα –εκτός των οικισμών- θα διαρκέσει μέχρι την έγκριση των Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων (ΕΠΣ) τα οποία θα ανατεθούν στο άμεσο μέλλον από το ΥΠΕΝ και θα θέσουν ξεκάθαρους κανόνες, συμβατούς με τη φέρουσα ικανότητα των δύο περιοχών.

Η εκπόνηση Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων για τα δύο νησιά αποτελεί εισήγηση του υφυπουργού κ. Δημήτρη Οικονόμου για να αντιμετωπιστούν οι άμεσες πιέσεις στα νησιά από τις τουριστικές επενδύσεις στα ακίνητα. Σημειώνουμε ότι η διαδικασία του ΕΠΣ είναι πολύ πιο σύντομη από ένα Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο. Μένει να δούμε αν το ΥΠΕΝ θα προωθήσει διαφανώς και νομίμως τις διαδικασίες ή θα επιλέξει και πάλι, με επίκληση του άμεσου θέματος, τις επισπευσμένες διαδικασίες που δείχνει να θέλει για την Ελαφόνησο, όπως αποκάλυψε το economix.

Σημειώνεται ότι ο Δήμος Μυκόνου έχει τεθεί απέναντι ακόμη και σε μεγάλες τουριστικές επενδύσεις, όπως ανέδειξε το economix, οι οποίες όμως δεν περιλαμβάνονται στην απαγόρευση που καθιερώνει το ΥΠΕΝ.

Ερωτηματικά για τις προθέσεις και αποφάσεις του ΥΠΕΝ

Ωστόσο, παρά το όσα αναφέρει το ΥΠΕΝ, η αναστολή είχε συμπεριληφθεί ως διάταξη στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο. Η επίσπευση της θεσμοθέτησης με υπουργική απόφαση αντί με διάταξη νόμου σημαίνει ότι το υπουργείο προβληματίστηκε και πιέστηκε για άμεση πρωτοβουλία. Και αυτό, προφανώς, γιατί η εκ των προτέρων ανακοίνωση της αναστολής με τόσο μεγάλο διάστημα προσαρμογής (περίπου 2 μήνες μέχρι τη δημοσίευση του νόμου, αν όλα πάνε καλά) έδινε μεγάλο χρόνο σε όσους επιθυμούσαν να εκδόσουν τέτοια οικοδομική άδεια για τουριστικές χρήσεις σε εκτός σχεδίου περιοχές των δύο νησιών.

Ήδη, σύμφωνα με πληροφορίες η κινητικότητα για έκδοση των αδειών είχε αυξηθεί κατακόρυφα τόσο ώστε να πιεστούν και οι δήμοι και το ΥΠΕΝ. Για να προληφθούν τετελεσμένα το Υπουργείο αποφάσισε την έκδοση απόφασης απαγόρευσης. ήταν κάτι το αναμενόμενο, όπως λένε παράγοντες της αγοράς, καθώς οι απαγορεύσεις δεν προαναγγέλλονται ακριβώς επειδή δημιουργούν αυτό το πρόβλημα.

Σημειώνουμε πάντως ότι μέχρι σήμερα δεν υφίσταται καμία επίσημη μεθοδολογία – πολεοδομικά – για να κρίνεται αν μια περιοχή έχει πολλά τουριστικά ακίνητα ή όχι, αν είναι κορεσμένη ή όχι κλπ. Ο χαρακτηρισμός αυτός γίνεται στα πλαίσια εκπόνησης χωροταξικών ή πολεοδομικών μελετών, κάτι που δεν έχει συμβεί στην περίπτωση των νησιών. Απλά η διοίκηση κρίνει για Μύκονο – Σαντορίνη αυθαίρετα ότι υπάρχει πρόβλημα. Σύμφωνα με υψηλόβαθμες πηγές του ΥΠΕΝ που μίλησαν στο economix υπάρχει τεκμηρίωση για την κίνσηη αυτή από μελέτες για τη φέρουσα ικανότητα των νησιών από την Ελληνική Εταιρεία Προστασίας Περιβάλλοντος. Μάλιστα το ΥΠΕΝ θεωρεί ότι η ίδια μεθοδολογία θα πρέπει να ακολουθηθεί και για άλλες περιοχές. Ωστόσο από όσα καταφέραμε να ψάξουμε δεν έχει παραληφθεί τέτοια μελέτη επισήμως από τις υπηρεσίες του ΥΠΕΝ ούτε έχει θεσμοθετηθεί με αποδοχή της από κάποιο όργανο, ποσώς μάλλον να έχει νομοθετηθεί, δημιουργώντας ένα ζήτημα για το πως μια μελέτη μιας ΜΚΟ (όσο μεγάλη ιστορία και να έχει) μπορεί να αντικαθιστά επίσημες διαδικασίες του κράτους. Για να μην αναφερθούμε και σε σχετικά θέματα νομιμότητας αναθέσεων, παραλαβών κλπ.

Τί προβλέπει η απόφαση αναστολής

 

Ειδικότερα, η απόφαση για αναστολή χορήγησης οικοδομικών αδειών στις εκτός σχεδίου περιοχές νήσων Μυκόνου και Θήρας (ν. Κυκλάδων) αφορά στην κατασκευή νέων κτιρίων με χρήση «Τουριστικά καταλύματα, εγκαταστάσεις ειδικής τουριστικής υποδομής και λοιπές τουριστικές επιχειρήσεις», που περιγράφονται με στοιχείο (15) στην παρ. II του άρθρου 1 του πδ 59/2018 «Κατηγορίες και περιεχόμενο χρήσεων γης» (Α’ 114).

 

Της αναστολής εξαιρούνται:

α. οι περιπτώσεις που υπάγονται στις διατάξεις των παρ. 1 και 2 του άρθρου 26 ν.2831/2000 (Α’ 140), όπως ισχύει

β. οι περιπτώσεις για τις οποίες έχει χορηγηθεί, έως την ημερομηνία δημοσίευσης της παρούσης, «προέγκριση οικοδομικής άδειας» της παρ. γ του άρθρου 28 ν.4495/2017 (Α’ 167), όπως ισχύει και

γ. οι εγκεκριμένοι οργανωμένοι υποδοχείς τουριστικών δραστηριοτήτων του άρθρου 1 του ν. 4179/2013.

 

Η ισχύς της απόφασης αρχίζει από τη δημοσίευση της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.