Λάστιχα αυτοκινήτων, πλαστικά μπουκάλια και σωλήνες, ήταν μόνο μερικά από όσα… ψάρεψε το κλιμάκιο εθελοντών δυτών της περιβαλλοντικής οργάνωσης «WE DIVE WE CLEAN» που βρέθηκε στο Λιμάνι της Αρχαίας Επιδαύρου στις 31.05.2020, με στόχο να απομακρύνει από τον βυθό όσο το δυνατόν μεγαλύτερο όγκο απορριμμάτων. 

Πρόκειται για τη 2η κατά σειρά δράση υποβρύχιου καθαρισμού στο λιμάνι της Επιδαύρου με την βοήθεια του Δήμου Επιδαύρου και του Καταδυτικού Κέντρου Scuba Blue Dream Epidavros, που είχε ως αποτέλεσμα να φέρει στην επιφάνεια 300 κιλά απορριμμάτων σε 55’ κατάδυσης.

Ανάμεσα σε αυτά ήταν, πλαστικά μπουκάλια, κουτάκια αναψυκτικών, γυάλινα μπουκάλια, βαρέλια, μουσαμάδες, ελαστικά αυτοκινήτων, σιδερένιοι και πλαστικοί σωλήνες, κιούρτοι ψαρέματος κ.λ.π. 

Αξίζει να σημειωθεί ότι η ομάδα βουτά μόνο σε λιμάνια και αφού πρώτα έχει συνεννοηθεί με την τοπική αυτοδιοίκηση, κάτι που θεωρείται επιβεβλημένο καθώς χρειάζονται φορτηγά για να μεταφέρουν σε χωματερές τα ευρήματα.

Το πρόβλημα με τα θαλάσσια απορρίμματα έχει λάβει τεράστιες διαστάσεις. Σύμφωνα με μελέτη του WWF, η Ελλάδα που έχει 16 χιλ. χιλιόμετρα ακτογραμμής καταναλώνει περίπου 0,6 εκατ. τόνους πλαστικών τον χρόνο και ανακυκλώνει μόλις το 20%. Από έρευνα που προέκυψε από τα στοιχεία 80 καθαρισμών στην Ελλάδα καταδεικνύει ότι το πιο κοινό υλικό ρύπανσης είναι τα πλαστικά (43-51%), ενώ ακολουθεί το χαρτί (13-18%) και το αλουμίνιο (7-12%). Όπως αναφέρεται, τα βασικά σκουπίδια που βρίσκει κανείς στις ελληνικές παραλίες είναι φίλτρα τσιγάρων, καπάκια από μπουκάλια, καλαμάκια και αναδευτήρες, πλαστικά μπουκάλια, συσκευασίες φαγητών και πλαστικές σακούλες. Την ίδια στιγμή, η ευαισθητοποίηση των πολιτών παραμένει σε χαμηλά επίπεδα, καθώς μόλις το 24% των Ελλήνων αποφεύγει την αγορά πλαστικών προϊόντων μιας χρήσης.

Ενδεικτικά:

– Η παραγωγή απορριμμάτων στις μεσογειακές χώρες κυμαίνεται από 208 έως 760 κιλά ανά κάτοικο ετησίως. Τους θερινούς μήνες τα παραγόμενα απορρίμματα αυξάνονται κατά 40% λόγω του τουρισμού.

– Κάθε χρόνο 150 χιλ. – 500 χιλ. τόνοι μακροπλαστικών και 70 χιλ. – 130 χιλ. τόνοι μικροπλαστικών εισέρχονται στις ευρωπαϊκές θάλασσες. Η πλειονότητα των πλαστικών αυτών καταλήγουν στη Μεσόγειο.

– Η ρύπανση της Μεσογείου έχει ιδιαίτερα σημαντικές συνέπειες στην αλιεία και στον τουρισμό. Εκτιμάται ότι τα θαλάσσια απορρίμματα κοστίζουν στον ευρωπαϊκό αλιευτικό στόλο 61,7 εκατ. ετησίως από τη μείωση της ψαριάς, τις καταστροφές στα σκάφη ή τη μείωση της κατανάλωσης ψαριών εξαιτίας ανησυχιών για την ποιότητα του αλιεύματος.

– Βασικά θύματα της «πλαστικής ρύπανσης» στη Μεσόγειο είναι τα πουλιά (35%), τα ψάρια (27%), τα ασπόνδυλα (20%), τα θαλάσσια θηλαστικά και οι θαλάσσιες χελώνες (13%). Εκτιμάται ότι το 90% των θαλασσοπουλιών έχουν κάποιο μικρό κομμάτι πλαστικού στο στομάχι τους, ενώ όλα τα είδη χελωνών που ζουν στη Μεσόγειο έχουν καταπιεί πλαστικά.

Πάντως, το υπουργείο Περιβάλλοντος επιδιώκει να βάλει τέλος στα πλαστικά μιας χρήσης, υιοθετώντας νωρίτερα την οδηγία της ΕΕ και δίνοντας παράλληλα κίνητρα στους πολίτες να προσαρμοστούν με τα νέα δεδομένα. 

Όπως έκανε γνωστό το ΥΠΕΝ, τα πλαστικά μπουκάλια θα επιβαρύνονται με λίγα λεπτά το καθένα και κάθε πολίτης που τα επιστρέφει στα σημεία αγοράς, θα παίρνει τα επιπλέον χρήματα πίσω.  

Ποια είναι τα 9 πλαστικά μιας χρήσης που αποσύρονται

  •  Δοχεία τροφίμων  από  φελιζόλ 
  • Ποτήρια από φελιζόλ  και τα καπάκια/καλύμματά τους.
  • Κυπελλάκια από φελιζόλ και τα καπάκια/ καλύμματά τους.
  • Μπατονέτες
  • Μαχαιροπίρουνα (πιρούνια, μαχαίρια, κουτάλια,)
  • Πιάτα
  • Καλαμάκια
  • Αναδευτήρες ποτών
  • Στηρίγματα μπαλονιών.