Πηγή Εικόνας: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Στην εκταμίευση του δανείου ύψους 109 εκατ. ευρώ για την κατασκευή του Ελληνο-Βουλγαρικού Διασυνδετήριου Αγωγού (IGB) μπορεί να προχωρήσει η αρμόδια ελληνοβουλγαρική κοινοπραξία, ύστερα και από την επίσημη ενημέρωση που εξέδωσε η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΙΒ).
Το συνολικό κόστος κατασκευής του αγωγού ανέρχεται περί τα 240 εκατ. ευρώ ενώ το δάνειο της ΕΙΒ αποτελούσε σημείο – τομή για την ομαλή ολοκλήρωση όλων των σχετικών διαδικασιών. Ο αγωγός έχει μήκος 182χλμ -τα 31 σε ελληνικό έδαφος- και συνδέει την Ελλάδα με τη Βουλγαρία ξεκινώντας από την Κομοτηνή και καταλήγοντας στη Στάρα Ζαγόρα ώστε να μεταφέρει κατ’ έτος μέχρι 3 δισ. κ.μ. φυσικό αέριο που δύναται να επεκταθεί έως και 5 δισ. κ.μ.
Σε σχετική ανακοίνωσή της, η ΕΙΒ επισημαίνει πως «το δάνειο για τη χρηματοδότηση του IGB είναι πλήρως εγκεκριμένο και διαθέσιμο για εκταμίευση στην κοινοπραξία με βάση τη φυσική πρόοδο του έργου (σε δόσεις) και με βάση την ολοκλήρωση του κάθε σταδίου σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές οδηγίες και τις πολιτικές της ΕΙΒ». Υπενθυμίζεται πως η σχετική συμφωνία ανάμεσα στις δύο πλευρές υπεγράφη τον περασμένο Οκτώβριο ενώ η κρατική εγγύηση για τη λήψη του δανείου δόθηκε από τη Βουλγαρία.
Σε ό, τι αφορά την πορεία του έργου, αυτό συνεχίζει να προχωρά παρά και την έντονη κρίση των τελευταίων εβδομάδων εξαιτίας της πανδημίας του κορωναϊού. Μάλιστα, την προηγούμενη εβδομάδα, παραδόθηκαν στο Λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και οι σωλήνες που θα αξιοποιηθούν για τα πρώτα 47 χλμ. του αγωγού. Η πρώτη παρτίδα των σωλήνων έχει συνολική διάμετρο 32 ίντσες με εξωτερική επίστρωση πολυαιθυλενίου τριών στρωμάτων.
Η πρόοδος που σημειώνεται στην πορεία του έργου, παρά και τις δυσμενείς συνθήκες που επικρατούν στην οικονομία εξαιτίας του covid-19, φαίνεται να έχει θετικό αντίκτυπο τόσο στις διμερείς σχέσεις με τη γειτονική χώρα όσο και στην προσπάθεια να υλοποιηθούν τα χρονοδιαγράμματα. Άλλωστε, όπως διέρρεαν κυβερνητικοί κύκλοι όλο το προηγούμενο διάστημα, η ελληνική κυβέρνηση δεν επιθυμεί να παγώσει η παραγωγική διαδικασία στη χώρα και θα λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα προκειμένου να στηρίξει τις επιχειρήσεις και την πραγματική οικονομία.

Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με τις δηλώσεις της διευθύντριας της κοινοπραξίας, Τεοντόρα Γκεοργκίεβα, ο αγωγός IGB θα τεθεί σε εμπορική λειτουργία το β’ τρίμηνο του 2021 καθώς η κατασκευή του ξεκίνησε τον Οκτώβριο του περασμένου έτους και θα έχει συνολική διάρκεια 18 μήνες. Στην παρούσα φάση βρίσκεται υπό κατασκευή η δεύτερη εγκατάσταση για αποθήκευση σωληνώσεων στη Βουλγαρία ενώ, παράλληλα, έχουν ολοκληρωθεί οι διαγωνισμοί για το κατασκευαστικό σκέλος και έχουν πέσει οι απαραίτητες υπογραφές.