Smart City
Smart City
Πηγή Εικόνας: Photo by Pixabay from Pexels

Τους τρόπους με τους οποίους θα συνδεθεί ο ΟΑΣΑ με τα ΚΤΕΛ Αττικής εξετάζει το υπουργείο Μεταφορών, σε μια προσπάθεια με πρώτο στόχο να ενισχυθεί το έργο των αστικών συγκοινωνιών καθώς η βιώσιμη μετακίνηση χωρίς χρήση ΙΧ λαμβάνει προοδευτικά κεντρικό ρόλο στον μακροπρόθεσμο σχεδιασμό της κυβέρνησης.

Αφετέρου το Υπουργείο επιθυμεί οι επιβάτες να μην χρειάζεται να διανύουν τεράστιες αποστάσεις προκειμένου να φτάσουν στον προορισμό τους, διότι, πέραν των οικονομικών και οργανωτικών προβλημάτων, δημιουργούνται και περιβαλλοντικά θέματα. Προς το παρόν, τίποτα δεν θεωρείται δεδομένο, ωστόσο το επόμενο διάστημα, αναμένονται σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του economix.gr σχετικές ανακοινώσεις.

Ενόψει αυτών, το economix ξεκινά σήμερα μια σειρά ρεπορτάζ με το τι έχει μεσολαβήσει και τι συζητείται για τις αλλαγές που μπορεί, αναλόγως των επιλογών που θα γίνουν, να αλλάξουν την εικόνα του Λεκανοπεδίου ή απλά να συμβάλλουν σε μια πιο ορθολογική διαχείριση των αστικών συγκοινωνιών.

Τον περασμένο Μάρτιο, η προηγούμενη ηγεσία του ΥΠΟΜΕ, είχε δώσει το πράσινο φως για την συνεργασία μεταξύ ΟΑΣΑ και ΚΤΕΛ Αττικής, ενώ προβλεπόταν το «μοίρασμα» των σταθμών αφετηρίας σε 5 περιφερειακά σημεία και κατ’ επέκταση την αποσυμφόρηση  από το κέντρο της Αθήνας σε άλλες περιοχές.

Σύμφωνα με την σχετική Απόφαση, οι αφετηρίες των σταθμών ΚΤΕΛ απομακρύνονταν από την καρδιά της Αθήνας και το επιβατικό κοινό θα έκανε τις μετακινήσεις του συνδυαστικά.

Αναλυτικότερα, θα υπήρχαν πέντε τομείς, με τον πρώτο να είναι ο «Τομέας Ραφήνας – Μαραθώνα», ο δεύτερος ο «Τομέας Μεσογείων», ο τρίτος ο «Βόρειος Τομέας», ο τέταρτος ο «Δυτικός Τομέας» και ο πέμπτος ο «Νότιος Τομέας».

Ο πρώτος, σχεδιαζόταν να εξυπηρετεί το επιβατικό κοινό από στον σταθμό Νομισματοκοπείο (μπλε γραμμή μετρό) για τις περιοχές Ραφήνα, Νέα Μάκρη, Μαραθώνα, Γραμματικό, Κάτω Σούλι, Αγία Μαρίνα και Σχοινιάς. Προβλεπόταν μάλιστα σύμφωνα με την θερινή περίοδο, καθημερινά 24 δρομολόγια από Αθήνα και άλλα τόσα τα Σαββατοκύριακα. Αντίστοιχα, προς Αθήνα θα πραγματοποιούνταν τις καθημερινές και τα Σαββατοκύριακα 24 δρομολόγια.

Ο δεύτερος τομέας, θα παραλάμβανε τους επιβάτες από τους σταθμούς Νομισματοκοπείο (μπλε γραμμή μετρό) και Κορωπί (προαστιακός) μεταφέροντας τους σε Μαρκόπουλο, Καλύβια, Κερατέα, Ανάβυσσο, Παλαιά Φωκαία, Λαύριο, Βραυρώνα και Κακιά Θάλασσα. Τα δρομολόγια που θα πραγματοποιούνταν τις καθημερινές από Αθήνα θα ήταν 14 και τα Σαββατοκύριακα 11- 12. Αντίστοιχα, προς Αθήνα, θα υπήρχαν 13 δρομολόγια και τα Σαββατοκύριακα 10 – 11.

Ο Βόρειος Τομέας, αφορά τις περιοχές: Άγιοι Απόστολοι, Σκάλα Ωρωπού, Καπανδρίτι – Βαρνάβας, Δήλεσι, Συκάμινο, Χαλκούτσι. Οι επιβάτες θα μετακινούνταν στις συγκεκριμένες περιοχές είτε από τον σταθμό Κηφισιά, είτε από τον σταθμό Κάτω Πατήσια (γραμμή 1). Προβλεπόταν να πραγματοποιούνταν τις καθημερινές από Αθήνα 76 δρομολόγια και τα Σαββατοκύριακα 59 – 69 δρομολόγια. Με κατεύθυνση προς Αθήνα θα γίνονταν 86 δρομολόγια τις καθημερινές, με περίπου 10 λιγότερα να υπολογίζονταν για τα Σαββατοκύριακα.

Στον Δυτικό Τομέα, η αφετηρία που είχε οριστεί ήταν ο σταθμός Ελαιώνα (μπλε γραμμή μετρό) και θα εξυπηρετούσε τις περιοχές Μέγαρα, Βίλια, Ερυθρές, Πάχη, Αλεποχώρι και Κινέτα με τα δρομολόγια τις καθημερινές από Αθήνα να ήταν 14 – 20  και 12 – 17 τα Σαββατοκύριακα. Προς Αθήνα θα γίνονταν πάλι 14 – 20 δρομολόγια τις καθημερινές και 12 – 17  τα Σαββατοκύριακα.

Τέλος, στον Νότιο Τομέα, θα εξυπηρετούνταν οι πολίτες από τον σταθμό Συγγρού (κόκκινη γραμμή μετρό) με προορισμό την Ανάβυσσο, την Παλαιά Φωκαία, το Σούνιο και το Λαύριο με τα δρομολόγια τις καθημερινές  και τα Σαββατοκύριακα από Αθήνα να ήταν 37 και προς Αθήνα 39.

Παραμένει ακόμα άγνωστο, αν η σημερινή ηγεσία θα υιοθετήσει πλήρως το σχέδιο της προηγούμενης ή θα υπάρξουν επιμέρους τροποποιήσεις. Σε δεύτερο χρόνο, θα διευκρινιστεί και το ακριβές αντίτιμο των εισιτηρίων που θα κληθούν να πληρώσουν οι επιβάτες, με επικρατέστερα σενάρια την μικρότερη χρέωση, δεδομένου ότι το πόσο που θα καταβάλλουν θα επηρεάζεται από την απόσταση που διανύει ο κάθε πολίτης από την μια τοποθεσία στην άλλη.  

Το βασικότερο νομικό και οργανωτικό πρόβλημα όμως παραμένει, καθώς τα ΚΤΕΛ Αττικής, με μετόχους ιδιώτες, θεωρούν ότι δέχονται αθέμιτο ανταγωνισμό από τον ΟΑΣΑ για τους ίδιους προορισμούς με διαφορετικό τιμολόγιο, ενώ μια πιθανή συνεργασία μεταξύ τους, πέρα από το επίπεδο των προθέσεων του Υπουργείου, δεν έχει ακόμη ξεκαθαριστεί όσον αφορά τους όρους της, όχι μόνο στα θέματα των αφετηριών, αλλά κυρίως στο ζήτημα των κομίστρων, του είδους και της συχνότητας των δρομολογίων κλπ.

Το economix θα επανέλθει με νεότερα ρεπορτάζ…