Πρόγραμμα, αντίστοιχο με αυτό που εκπονείται για το Μάτι, αναμένεται να ανακοινωθεί τον επόμενο μήνα προκειμένου και η Κινέτα να έχει σχέδιο για την αντιμετώπιση πυρκαγιών και πλημμυρών.

Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε χθες κατά την αυτοψία του στην περιοχή ο υφυπουργός Περιβάλλοντος Δημήτρης Οικονόμου «το σχέδιο έχει ήδη εκπονηθεί- μετά από εντολή του πρωθυπουργού- με αντικείμενο την αντιμετώπιση των προβλημάτων που δημιούργησε η περυσινή πυρκαγιά στην Κινέτα και τώρα θα εμπλουτιστεί με τις νέες ανάγκες που προέκυψαν με την πλημμύρα. Το ένα σκέλος του σχεδίου αφορά σε έργα για την αποφυγή επανάληψης του φαινομένου και το δεύτερο είναι ένας πολεοδομικός σχεδιασμός που θα ανατάξει όλη την περιοχή. Θα περιλαμβάνει και μέτρα άμεσης εφαρμογής και μέτρα πιο μακροπρόθεσμης αντιμετώπισης. Είναι ένα αντίστοιχο σχέδιο με εκείνο που εκπόνησε η κυβέρνηση και ήδη εφαρμόζεται στο Μάτι».

Παράλληλα, ο κ. Οικονόμου υπογράμμισε ότι το ΥΠΕΝ έχει εντοπίσει τις περιοχές υψηλού κινδύνου πυρκαγιών και πλημμυρών σε όλη την Επικράτεια και μέσα στον Δεκέμβριο θα ανακοινωθεί το εθνικό σχέδιο καταγραφής επικίνδυνων περιοχών και πρόγραμμα αναγκαίων δράσεων. «Το εν λόγω σχέδιο αφορά σε εκατοντάδες περιοχές σε όλη τη χώρα. Για πρώτη φορά θα υπάρχει ένας συνολικός χάρτης στον οποίον θα έχουν πρόσβαση η Τοπική Αυτοδιοίκηση πρώτου και δεύτερου βαθμού, οι αρμόδιοι φορείς αλλά και η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας. Με βάση αυτήν την καταγραφή σε εθνικό επίπεδο, θα εντοπισθούν οι προτεραιότητες σχεδιασμού και έργων πρόληψης και αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών ανά περιοχή» σημείωσε χαρακτηριστικά ο υφυπουργός.   

Πάντως, μάχη με τις λάσπες δίνουν για τρίτο 24ωρο οι κάτοικοι και οι αρχές της Κινέτας για να επουλώσουν τις πληγές που άφησε πίσω της η κακοκαιρία «Γηρυόνης» με τις μεγάλες ποσότητες βροχής που έπεσαν τα ξημερώματα της Δευτέρας. Όπως έκανε γνωστό η κυβέρνηση, οι αποζημιώσεις θα δοθούν άμεσα ενώ αναμένεται να τρέξουν τα αντιπλημμυρικά έργα προκειμένου η περιοχή να οχυρωθεί. 

Το ΥΠΕΝ έχει ήδη ανακοινώσει ότι τα Τοπικά Χωρικά Σχέδια είναι προτεραιότητα του και θα εκπονηθούν τάχιστα με στόχο μέσα στην επόμενη διετία να ολοκληρωθεί η κατάρτιση τους. Στις προτεραιότητες του υπουργείου είναι και η βελτίωση της συνεργασίας του Πυροσβεστικού Σώματος και της Δασικής Υπηρεσίας, προκειμένου να δημιουργηθούν αντιπυρικοί σχεδιασμοί πρόληψης και καταστολής κινδύνου.

Σημαντικό ζήτημα είναι και η άναρχη δόμηση, αφού οικιστικές βόμβες υπάρχουν παντού. Κάλαμος – Ωρωπός, Ραφήνα, Μαραθώνας, Σαρωνίδα, Λαύριο, Βόρεια Πελοπόννησος και Χαλκιδική είναι μερικές από τις περιοχές που προκαλούν… πονοκέφαλο. Μάλιστα, πολλές εξ’ αυτών, αν και έχουν ενταθεί στο πολεοδομικό σχέδιο, παραμένουν ως σημεία υψηλού κινδύνου. Αποτέλεσμα αυτού, να κρίνεται πιο αναγκαία από ποτέ η λήψη άμεσων μέτρων, όπως η εκπόνηση των ΤΧΣ που προγραμματίζει το υπουργείο Περιβάλλοντος, ώστε να υπάρξει στην χώρα σαφές πλαίσιο για την οργάνωση των χρήσεων γης αλλά και για να καθοριστούν οι γενικοί όροι και περιορισμοί δόμησης.

Τι γίνεται στο Μάτι 

Στο μεταξύ το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, «τρέχει» το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο για το Μάτι που πρέπει να έχει παραδοθεί το επόμενο καλοκαίρι. 

Σύμφωνα με το ΕΧΣ, η Περιοχή Επέμβασης έχει έκταση περίπου 7.900 στρ., με τα όρια να περιλαμβάνουν ανατολικά την ακτογραμμή, νότια (από ανατολικά προς δυτικά) τις οδούς Παύλου Μελά-Δημοκρατίας-Αλ.Φλέμινγκ-Κωστή Παλαμά, δυτικά: τη Λεωφόρο Μαραθώνος και το ανατολικό όριο του Π.Δ. προστασίας του Πεντελικού Όρους και βόρεια (από δυτικά προς ανατολικά) τις οδούς Μιλτιάδου-Αεροπορίας-Ευκαλύπτων-Καποδιστρίου-Ποσειδώνος-Αεροπορίας. 

Παράλληλα, κύριος χαρακτήρας της περιοχής παραμένει η παραθεριστική κατοικία, με τον συντελεστή δόμησης να κυμαίνεται από 0,30 έως 0,50.

Συγκεκριμένα, προτείνεται για την Νέα Μάκρη, το Μάτι και τον Άγιο Ανδρέα να διατηρήσουν τον χαρακτήρα που έχουν σήμερα, δηλαδή αυτόν της παραθεριστικής κατοικίας. Ωστόσο, θα υπάρξουν ορισμένες εξαιρέσεις για να οριστούν κάποια τμήματα ως περιοχές αμιγούς κατοικίας, με συντελεστή δόμησης 0,30 και σε κάποια τμήματα θα καθοριστεί χρήση γενικής κατοικίας (με τον ίδιο συντελεστή) προκειμένου να επιτραπεί η λειτουργία καταστημάτων που θα εξυπηρετούν τις βασικές ανάγκες. Λεωφόρος Μαραθώνος και γύρω από τον Ιερό Ναό της Αγίας Μαρίνας, προτείνεται η χρήση γενικής κατοικίας (με εξαιρέσεις) στοχεύοντας στην εξυπηρέτηση των αναγκών κατοικίας και των όμορων και γειτονικών περιοχών παραθερισμού. Οι περιοχές αυτές θα έχουν συντελεστή δόμησης 0,40, ενώ όπου έχει ήδη θεσμοθετηθεί υψηλότερος θα διατηρηθεί. Αναφορικά με τις κατασκηνώσεις, το ΕΧΣ προτείνει να διατηρηθεί ο υπάρχων χαρακτήρας τους ενώ σε όλη την ζώνη θα καθοριστούν ελεύθεροι χώροι  σε ορισμένα ελεύθερα οικόπεδα, στις δασικές εκτάσεις, τη ζώνη της παραλίας και τις παραρεμάτιες περιοχές. Για το ρέμα Παππά, προτείνεται να αναδειχθεί ως φυσικό στοιχείο σύνδεσης των περιοχών Μάτι και Κόκκινο Λιμανάκι.

Αντίστοιχα, για την Ραφήνα το ΕΧΣ προτείνει να παραμείνει ως κύριος χαρακτήρας η παραθεριστική κατοικία, όπως είναι δηλαδή το Κόκκινο Λιμανάκι. Παράλληλα, προτείνεται κατά κύριο λόγο η γενική κατηγορία χρήσης της αμιγούς κατοικίας σε συνδυασμό με περιορισμένους θύλακες γενικής κατοικίας (με εξαιρέσεις). Η περιοχή κοντά στην λεωφόρο Φλέμινγκ (π.χ. περιοχή Σκουφέικα), που βρίσκεται κοντά σε κεντρικά σημεία της Ραφήνας, προτείνεται να αναλάβει τις ανάγκες επέκτασής της και εξυπηρέτησης σε κοινωνικές υποδομές. Για τις περιοχές ανατολικά  της Λεωφόρου Μαραθώνος και δυτικά των περιοχών παραθεριστικής και κύριας κατοικίας, προτείνεται η αγροτική χρήση.

Σε γενικές γραμμές, το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο προωθεί μεταξύ άλλων:

– Την αντιπυρική και αντιπλημμυρική προστασία για την θωράκιση και ενίσχυση της ανθεκτικότητας της Περιοχής Επέμβασης.

– Την αντιμετώπιση των δευτερογενών επιπτώσεων των κατολισθήσεων και προστασίας από τη διάβρωση στο παράκτιο μέτωπο.

– Την αποκατάσταση του ιδιαίτερου χαρακτηριστικού της Περιοχής Επέμβασης που αποτελούσε η έντονη δενδρώδης και θαμνώδης βλάστηση.

– Την ανασυγκρότηση του οικιστικού ιστού.

– Την ιεράρχηση του Οδικού Δικτύου.

– Την βελτίωση των οδικών συνδέσεων μεταξύ της Δημοτικής Ενότητας Ραφήνας και Νέας Μάκρης, καθώς και της Περιοχής Επέμβασης με το Ζούμπερι και το Ν. Βουτζά.

 – Δημιουργία δικτύου κίνησης πεζών και ποδηλάτων.

– Διερεύνηση και ενίσχυση του κοινόχρηστου, δημόσιου χαρακτήρα της παραλιακής ζώνης.

– Αποκατάσταση της φυσικής λειτουργίας των ρεμάτων, με οριοθέτηση, προστασία και ανάδειξή τους σε όλο το μήκος τους μέχρι τη θάλασσα.