Πηγή Εικόνας: Euroasia Interconnector

Στην επιτάχυνση των ηλεκτρικών διασυνδέσεων των νησιών φαίνεται να δίνει ιδιαίτερη έμφαση η ελληνική κυβέρνηση θέτοντας σε πρώτο πλάνο την ταχεία ολοκλήρωση των έργων, και ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά την Κρήτη. Οι διαβουλεύσεις γίνονται αυτή την εβδομάδα και οι αποφάσεις προς αυτή την κατεύθυνση αναμένεται να ληφθούν το αργότερο έως την Πέμπτη.

Όπως διεμήνυσε ο υπουργός Κωστής Χατζηδάκης, πρόκειται για ένα ζήτημα που αποτελεί «προτεραιότητα για περιβαλλοντικούς αλλά και για οικονομικούς λόγους». Μάλιστα, από το συνέδριο της Ελληνικής Ένωσης Επιχειρηματιών (ΕΕΝΕ) έκανε λόγο και για εκκρεμότητα στη διασύνδεση με την Κύπρο. Στο κυβερνητικό στρατόπεδο επιθυμούν τη διασύνδεση με την Κύπρο και το Ισραήλ, στο πλαίσιο της υλοποίησης των στόχων της τριμερούς συνεργασίας και σε επίπεδο ενεργειακής διπλωματίας, αλλά δεν παύουν να αντιμετωπίζουν την ενεργειακή διασύνδεση της Κρήτης ως άμεση προτεραιότητα.

Στην τελευταία επίσκεψή του στην Κύπρο, ο κ. Χατζηδάκης είχε δηλώσει με απόλυτη σαφήνεια στην κυπριακή πλευρά και τη διοίκηση της EuroAsia Interconnector πως για την ελληνική κυβέρνηση «είναι σημαντική προτεραιότητα η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ» αλλά «είναι ακόμα σημαντικότερη η ενεργειακή ευστάθεια της Κρήτης, πολύ περισσότερο που η λειτουργούσα σήμερα μονάδα της ΔΕΗ στη μεγαλόνησο θα πρέπει βάση του ενωσιακού δικαίου να αποσυρθεί». Σε κάθε περίπτωση, στο ΥΠΕΝ επιθυμούν να υπάρξει συνεργασία με την κυπριακή πλευρά επιζητώντας, ωστόσο, την έγκαιρη υλοποίηση του έργου.

Η ηγεσία του υπουργείου Ενέργειας βρίσκεται σε επαφή και με την Κομισιόν προκειμένου να διευθετηθούν όλες οι εκκρεμότητες. Η κυπριακή εταιρεία είχε ζητήσει να αποδεχτεί η ελληνική πλευρά τον Οδικό Χάρτη της Κομισιόν προκειμένου να εκκινήσουν εκ νέου οι συνομιλίες. Το πρόβλημα για τη διασύνδεση ξεκινά από τις διαφορετικές προδιαγραφές που έχουν καθορίσει ΑΔΜΗΕ και ΡΑΕ στο καλώδιο στην «Αριάδνη», το καλώδιο που θα συνέδεε Κρήτη και Αττική, από αυτές του EuroAsia Interconnector, με αποτέλεσμα να μην επιτυγχάνεται η διασύνδεση με Ισραήλ και Κύπρο και, παράλληλα, το έργο να γίνεται εθνικό και όχι κοινοτικό. Σε περίπτωση που το έργο εκτελούνταν ως κοινοτικό, τότε η ελληνική πλευρά θα λάμβανε χρηματοδότηση ύψους 335 εκατ. ευρώ για την υλοποίησή του.

Από εκεί και πέρα, το «παρών» στην Αθήνα αυτές τις ημέρες δίνουν τόσο ο υπουργός Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας της Κύπρου, Γιώργος Λακκοτρύπης, όσο και ο πρόεδρος του Συμβουλίου Στρατηγικής της EuroAsia Interconnector, Γιαννάκης Κασουλίδης, η παρουσία των οποίων έχει πυροδοτήσει σενάρια για εξελίξεις στο θέμα χωρίς, ωστόσο, να εμφανίζεται, προς το παρόν, ένα ευρύ πεδίο συγκλίσεων υπό τις υπάρχουσες προϋποθέσεις.