Πηγή Εικόνας: pixabay

Χαλιά, βαρέλια και ελαστικά οχημάτων, είναι μερικά από όσα ανέσυραν οι εθελοντές δύτες της περιβαλλοντικής οργάνωσης «WE DIVE WE CLEAN», κατά την επιχείρηση στην Μονεμβασιά. Μάλιστα, το αποτέλεσμα της κατάδυσης σε σύνολο 111 λεπτών ήταν να έρθουν στην επιφάνεια από τον βυθό, 1.500 κιλά απορριμμάτων!

Το κλιμάκιο εθελοντών δυτών της περιβαλλοντικής οργάνωσης σε συνεργασία με την ομάδα δυτών Monemvasia Myrtoo Sea Protection επιχείρησαν υποβρύχιο καθαρισμό και στο λιμάνι χθες (23/09), με στόχο να απομακρύνουν από τον βυθό όσο το δυνατόν μεγαλύτερο όγκο απορριμμάτων. 

Ειδικότερα, ανελκύθηκαν 77 ελαστικά οχημάτων, εκατοντάδες πλαστικά μπουκάλια, 5 μπαταρίες αυτοκινήτων, βαρέλια, παραγάδια, σχοινιά, πετονιές, κουτάκια αλουμινίου, γυάλινες συσκευασίες, πλαστικοί και σιδερένιοι σωλήνες, χαλιά, κ.λ.π.

Την προηγούμενη εβδομάδα η οργάνωση επιχείρησε στον Τολό. Το αποτέλεσμα εκείνης της κατάδυσης, διάρκειας 106 λεπτών, ήταν να έρθουν στην επιφάνεια από τον βυθό, 800 κιλά απορριμμάτων.

Ελαστικά οχημάτων, πλαστικά βαρέλια, καρέκλες, δίχτυα, παραγάδια, σίδερα, σχοινιά, πετονιές, κουτάκια αλουμινίου, γυάλινες συσκευασίες, πλαστικοί και σιδερένιοι σωλήνες, χαλιά, μοκέτες  κ.λ.π. ήταν μερικά από τα «ευρύματα» στον βυθό του Τόλου.

Ομάδα «WE DIVE WE CLEAN»

Στα 7 χρόνια ζωής της η οργάνωση έχει πραγματοποιήσει τουλάχιστον 162 δράσεις υποβρύχιων καθαρισμών σε 38 προορισμούς, περισυλλέγοντας 58 και πλέον τόνους στερεών απορριμμάτων σε διάφορα μέρη της Ελλάδας. Μεταξύ αυτών σε Κατάκολο – Νέα Επίδαυρο – Αρχαία Επίδαυρο – Μάτι – Παράλιο Άστρος – Κιβέρι – Σέριφο – Αίγινα – Μέθανα – Αγκίστρι – Πάρος – Νέα Πέραμο – Ελευσίνα – Πάχη – Γύθειο – Αίγιο – Ζάκυνθο – Ανάβυσσο – Ελαφόνησο – Κρήτη – Πάτρα – Διακοπτό – Βραχάτι – Σίφνο – Αμοργό – Πύλο – Αντίκυρα – Μικρολίμανο – Άσσο – Κιάτο – Τολό – Ναύπλιο – Κόρινθο – Ύδρα – Βάρκιζα – Άγιοι Θεόδωροι – Λουτράκι, καταφέρνοντας με την χρήση κατάλληλου υλικοτεχνικού εξοπλισμού να απομακρύνουν από τον βυθό όσο το δυνατόν μεγαλύτερο όγκο στερεών απορριμμάτων.

Η ομάδα «WE DIVE WE CLEAN» βουτά μόνο σε λιμάνια και αφού πρώτα έχει συνεννοηθεί με την τοπική αυτοδιοίκηση, κάτι που θεωρείται επιβεβλημένο καθώς χρειάζονται φορτηγά για να μεταφέρουν σε χωματερές τα ευρήματα.

Όσον αφορά τον προγραμματισμό των επόμενων δράσεων, μετά το Τολό ακολουθεί ο Σαρωνικός ενώ έπεται και συνέχεια, αφού βουτάνε και τον χειμώνα.

Το πρόβλημα με τα θαλάσσια απορρίμματα έχει λάβει τεράστιες διαστάσεις. Σύμφωνα με περσινή μελέτη του WWF, η Ελλάδα που έχει 16 χιλ. χιλιόμετρα ακτογραμμής καταναλώνει περίπου 0,6 εκατ. τόνους πλαστικών τον χρόνο και ανακυκλώνει μόλις το 20%. Από έρευνα που προέκυψε από τα στοιχεία 80 καθαρισμών στην Ελλάδα καταδεικνύει ότι το πιο κοινό υλικό ρύπανσης είναι τα πλαστικά (43-51%), ενώ ακολουθεί το χαρτί (13-18%) και το αλουμίνιο (7-12%). Οπως αναφέρεται, τα βασικά σκουπίδια που βρίσκει κανείς στις ελληνικές παραλίες είναι φίλτρα τσιγάρων, καπάκια από μπουκάλια, καλαμάκια και αναδευτήρες, πλαστικά μπουκάλια, συσκευασίες φαγητών και πλαστικές σακούλες. Την ίδια στιγμή, η ευαισθητοποίηση των πολιτών παραμένει σε χαμηλά επίπεδα, καθώς μόλις το 24% των Ελλήνων αποφεύγει την αγορά πλαστικών προϊόντων μιας χρήσης.

Ενδεικτικά:

– Η παραγωγή απορριμμάτων στις μεσογειακές χώρες κυμαίνεται από 208 έως 760 κιλά ανά κάτοικο ετησίως. Τους θερινούς μήνες τα παραγόμενα απορρίμματα αυξάνονται κατά 40% λόγω του τουρισμού.

– Κάθε χρόνο 150 χιλ. – 500 χιλ. τόνοι μακροπλαστικών και 70 χιλ. – 130 χιλ. τόνοι μικροπλαστικών εισέρχονται στις ευρωπαϊκές θάλασσες. Η πλειονότητα των πλαστικών αυτών καταλήγουν στη Μεσόγειο.

Η ρύπανση της Μεσογείου έχει ιδιαίτερα σημαντικές συνέπειες στην αλιεία και στον τουρισμό. Εκτιμάται ότι τα θαλάσσια απορρίμματα κοστίζουν στον ευρωπαϊκό αλιευτικό στόλο 61,7 εκατ. ετησίως από τη μείωση της ψαριάς, τις καταστροφές στα σκάφη ή τη μείωση της κατανάλωσης ψαριών εξαιτίας ανησυχιών για την ποιότητα του αλιεύματος.

Βασικά θύματα της «πλαστικής ρύπανσης» στη Μεσόγειο είναι τα πουλιά (35%), τα ψάρια (27%), τα ασπόνδυλα (20%), τα θαλάσσια θηλαστικά και οι θαλάσσιες χελώνες (13%). Εκτιμάται ότι το 90% των θαλασσοπουλιών έχουν κάποιο μικρό κομμάτι πλαστικού στο στομάχι τους, ενώ όλα τα είδη χελωνών που ζουν στη Μεσόγειο έχουν καταπιεί πλαστικά.