Πηγή Εικόνας: Photo by Max Andrey from Pexels

Δεν υπήρξε απευθείας ανάθεση για το έργο της κατασκευής του Νότιου τμήματος Λαμία-Ξυνιάδα του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας, που υλοποιεί η κατασκευαστική εταιρεία Τέρνα.

Αυτό ξεκαθαρίζει η Γενική Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών σε απάντησή της σε κοινοβουλευτική ερώτηση βουλευτή της Ελληνικής Λύσης, που επικαλείται δημοσιεύματα που υποστηρίζουν τα περί απευθείας ανάθεσης του έργου.

Εφαρμόστηκε η σύμβαση παραχώρησης

Ειδικότερα, σύμφωνα με όσα αναφέρονται στη σχετική απάντηση, η κατασκευή του νότιου τμήματος (Λαμία – Ξυνιάδα) του αυτοκινητόδρομου Ε65 προβλέπονταν και εξακολουθεί να προβλέπεται στην Σύμβαση Παραχώρησης του έργου. Με το ν. 4219/2013 (ΦΕΚ Α’269) με τον οποίο κυρώθηκε η από 28-11-2013 “συμφωνία τροποποίησης διατάξεων της σύμβασης παραχώρησης», η κατασκευή του τμήματος αυτού αναβλήθηκε και ταυτόχρονα προβλέφθηκαν οι συγκεκριμένες διαδικαστικές και οικονομικές παράμετροι σχετικά με την απόφαση του Δημοσίου να προχωρήσει στην κατασκευή του στο πλαίσιο της παραχώρησης.

Κατά συνέπεια, όπως τονίζουν οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών, “δεν συντρέχει ουδεμία περίπτωση απευθείας ανάθεσης, αλλά απλή εφαρμογή όρων της σύμβασης παραχώρησης, όπως αυτή τροποποιήθηκε το 2013. Επιπλέον η κατασκευή (και όχι ανάθεση) του έργου δεν καθυστέρησε 10 χρόνια-όπως αναφέρεται στην κοινοβουλευτική ερώτηση, αλλά το 2013 αναβλήθηκε η κατασκευή του λόγω της τότε κρατούσας δυσμενούς οικονομικής συγκυρίας.

Ακόμη, για την κατασκευή του Νότιου τμήματος του Ε65, καταρτίστηκε νέα συμφωνία τροποποίησης της σύμβασης παραχώρησης με την οποία συμφωνήθηκαν όροι ιδιαίτερα ευνοϊκοί για το Δημόσιο, όπως λ.χ. η κατάργηση οιασδήποτε επιδότησης λειτουργίας εκ μέρους του Δημοσίου για το τμήμα αυτό.

Σχετικά με το ύψος του τιμήματος, το οποίο ήταν ήδη συμβατικά συμφωνημένο και προϊόν διαγωνιστικής διαδικασίας, γνωστοποιήθηκε, εξετάστηκε και έγινε αποδεκτό από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. “Διακυμάνθηκε σε χαμηλότερα επίπεδα από αυτό που προέβλεπε η σύμβαση παραχώρησης” σημειώνει η Γενική Γραμματεία Υποδομών. Εξάλλου, το Λαμία-Ξυνιάδα περιλαμβανόταν στην προσφορά που είχε υποβάλει ο Παραχωρησιούχος στο διενεργηθέντα διεθνή διαγωνισμό του έργου του αυτοκινητόδρομου Ε65.

Τέλος, σημειώνεται ότι ο παραχωρησιούχος δεν θα καρπωθεί κάποιο κέρδος σε σχέση με το Νότιο Τμήμα, επειδή υποχρεούται να χρησιμοποιεί τα έσοδα που θα προκύψουν από την λειτουργία του έργου αποκλειστικά για την λειτουργία και συντήρηση αυτού. Όσον αφορά τυχόν υπόλοιπο εσόδων, μετά την αφαίρεση των δαπανών λειτουργίας συντήρησης περιέρχεται στο Δημόσιο.

Tο έργο

Το τμήμα Λαμία – Ξυνιάδα, που έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης μία τριετία (με αφετηρία τον περασμένο Ιανουάριο οπότε ξεκίνησαν τα έργα), είναι προϋπολογισμού 306 εκατ. ευρώ. Από το ποσό αυτό, σύμφωνα με όσα προέκυψαν από τη συζήτηση της σύμβασης στη Βουλή, τα 300 εκατ. ευρώ είναι το κόστος του έργου, “όπως αυτό προβλεπόταν στην αρχική σύμβαση του 2007, δηλαδή δεν υπήρξε αύξηση του τιμήματος, παρά το γεγονός ότι μεσολάβησαν 11 χρόνια”. Το υπολειπόμενο ποσό των 6 εκατ. ευρώ αφορά αποκατάσταση εργασιών που έμειναν ημιτελείς από το 2013, οπότε ανεστάλη το έργο.

Με την κατασκευή του νότιου τμήματος του οδικού άξονα, ο Ε65 θα πάψει να είναι χωρίς αρχή και τέλος, μιας και από τα 190,5 χιλιόμετρα του δρόμου, έχουν παραδοθεί μόνο 79 χλμ. που αντιστοιχούν στο μεσαίο τμήμα.

Εκκρεμεί το βόρειο τμήμα του δρόμου Τρίκαλα-Εγνατία, που θα επιτρέψει τη διασύνδεση της βασικής ραχοκοκαλιάς της χώρας με την Εγνατία Οδό, έργο που αποτελεί προτεραιότητα του υπουργείου Υποδομών.